Sote-yrityksen omaval­vonta

Omaval­von­ta­suun­ni­telman avulla palve­lun­tuot­taja kehittää ja seuraa palve­lujen laatua toimin­tayk­si­köiden päivit­täi­sessä toiminnassa.

Palve­lun­tuot­tajan tulee tehdä omaval­von­ta­suun­ni­telma Valviran antaman määräyksen (1/2014) mukai­sesti 6 kuukauden kuluessa yrityksen perus­ta­mi­sesta. Omaval­von­ta­suun­ni­telman kopio lähe­te­tään Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen kirjaa­moon. Omaval­von­ta­suun­ni­telman avulla palve­lun­tuot­taja kehittää ja seuraa palve­lujen laatua toimin­tayk­si­köiden päivit­täi­sessä toiminnassa.

Sosi­aali- ja tervey­den­huollon palve­lujen valvon­nassa korostuu palve­lun­tuot­ta­jien oma vastuu toiminnan asian­mu­kai­suu­desta ja tuot­ta­miensa palve­lujen laadusta sekä asiakas- ja poti­las­tur­val­li­suu­desta.  Omaval­vonnan tavoit­teena on, että yrityksen johto ja henki­lö­kunta arvioivat yrityksen toimintaa. Laatuun ja asia­kas­tur­val­li­suu­teen liit­ty­vissä asioissa kuul­laan asiak­kaita ja omaisia. Yrityksen toimintaa kehi­te­tään asia­kas­pa­laut­teen perusteella.

Lisä­tietoa ja omaval­von­ta­suun­ni­telman loma­ke­pohja löytyy Valviran sivulta:

Omaval­von­ta­suun­ni­tel­massa kuva­taan, miten yrityk­sessä varmis­te­taan, että palvelu toteu­te­taan laaduk­kaasti ja asia­kas­tur­val­li­sesti. Omaval­von­ta­suun­ni­tel­massa tulee enna­koida mahdol­lisia kriit­tisiä tilan­teita, kuvata miten toimi­taan, jos huoma­taan, että palvelu ei syystä tai toisesta toteudu sille asetet­tujen tavoit­teiden mukai­sesti tai asia­kas­tur­val­li­suus uhkaa vaarantua.

Omaval­von­ta­suun­ni­telma on julkinen asia­kirja ja sen voi antaa asiak­kaalle tutus­tut­ta­vaksi esimer­kiksi palvelua sovit­taessa. Omaval­von­ta­suun­ni­telma suosi­tel­laan lisää­mään yrityksen kotisivulle.

Yrityksen tulee tarkistaa omaval­von­ta­suun­ni­telma vuosit­tain ja päivittää aina tilan­teen muut­tuessa. Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen teke­millä ohjaus- ja valvon­ta­ta­paa­mi­silla katso­taan yrityksen omavalvontasuunnitelma.

Omaval­von­ta­suun­ni­telman suosi­tel­laan olevan Valviran ohjeen mukainen. Valviran malli­lo­mak­keesta tulee poistaa Valviran logot ja laittaa tilalle oman yrityksen logon ja tiedot. Omaval­von­ta­suun­ni­telma tulee tehdä selkeäksi ja asiak­kaalle help­po­lu­kui­seksi. Lomak­keesta täytyy poistaa sellaiset ylimää­räiset kohdat, jotka eivät koske yrityksen tuot­tamaa palvelua.

Sosi­aa­li­pal­ve­lujen ilmoitusvelvollisuus

Sosi­aa­li­pal­ve­luja toteut­ta­vien työn­te­ki­jöiden tulee toimia siten, että asiak­kaalle annet­tavat sosi­aa­li­pal­velut toteu­te­taan laaduk­kaasti. Yksi­tyisen sosi­aa­li­pal­ve­lujen tuot­tajan työn­te­ki­jällä on lain mukaan velvol­li­suus ilmoittaa yksikön toimin­nasta vastaa­valle henki­lölle asiak­kaan palve­lussa havait­se­mas­taan epäkoh­dasta tai epäkohdan uhasta. Tieto epäkoh­dasta on ilmoi­tet­tava yksi­köstä kunnan sosi­aa­li­huollon johta­valle viran­hal­ti­jalle, joka antaa tarvit­taessa ohjeis­tuksen epäkohdan tai sen uhan poistamiseksi.

Sosi­aa­li­pal­ve­lujen ilmoi­tus­vel­vol­li­suus koskee sekä julkisia että yksi­tyisiä palve­lun­tuot­tajia. Henki­lö­kunnan ilmoi­tus­vel­vol­li­suu­della on tarkoitus turvata asiak­kaan hyvä hoito, huolen­pito ja hyvinvointi.

Palve­lun­tuot­tajan tulee tiedottaa ilmoi­tus­vel­vol­li­suu­desta henki­lö­kun­taansa. Vastaava ohjeistus/toimintakäytäntö on käytössä Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen omassa palvelutuotannossa.