Koti­hoidon tuki­pal­velut on tarkoi­tettu tuke­maan asiak­kaan kotona selviy­ty­mistä. Tuki­pal­ve­luja on mahdol­li­suus saada myös ilman sään­nöl­lisen koti­hoidon palve­lujen tarvetta, mikäli niiden avulla turva­taan asiak­kaan itse­näistä kotona selviy­ty­mistä. Tuki­pal­ve­luiden tarve arvioi­daan teke­mällä palve­lu­tar­peen arviointi. Arvioin­nissa kartoi­te­taan asiak­kaan toimin­ta­kyvyn ja itse­näisen selviy­ty­misen lisäksi hänen omais­tensa ja muiden läheisten mahdol­li­suus osal­listua asiak­kaan auttamiseen.

Kotiin kulje­tet­tava ateria­pal­velu:

Kotiin kulje­tettu ateria myön­ne­tään henki­lölle, joka ei itse sairauden tai alen­tu­neen toimin­ta­kyvyn takia pysty joko tila­päi­sesti tai pysy­västi valmis­ta­maan ruokaansa eikä kykene järjes­tä­mään ruokai­luaan muulla tavoin. Hyvin­voin­tia­lueen myön­tämä ateria­pal­velu voidaan myöntää yli 14 vuoro­kautta kestä­vään ateria­pal­ve­lu­tar­pee­seen silloin kun asiakas tarvitsee vähin­tään 4 ateriaa viikossa.

(asia­kas­maksut — tiedos­tossa lisää kappale 1.2.6)

Kotiin kulje­tet­tava ateriapalvelu

Pesey­ty­mis­pal­velu:

Asiak­kaan on mahdol­li­suus saada pesey­ty­mis­pal­velu, mikäli asiak­kaalla ei ole kunnol­lisia pesey­ty­mis­ti­loja koto­naan tai hänen toimin­ta­ky­kynsä estää pääsyn pesu­ti­loihin tai hänellä on muu erityis­tarve. Hyvin­voin­tialue on järjes­tänyt pesey­ty­mis­pal­ve­lu­paikat kunnissa, esim. palve­lua­su­misen yksi­köiden yhtey­dessä. Arviointi tapahtuu palve­lu­tar­peen arvioinnin kautta. Pesey­ty­mis­päivän ja ajan­kohdan asiakas sopii koti­hoi­do­noh­jaajan kanssa. Asiak­kaalla on mahdol­li­suus hyvin­voin­tia­lueen kautta saata­vaan kulje­tuk­seen.

(asia­kas­maksut — tiedos­tossa lisää kappale 1.2.4)

Turva­pal­velut:

Turva­pal­velu voidaan myöntää, kun asiak­kaalla on tervey­den­ti­lassa epäva­kautta, eksy­mistä, kaatuilua tai niiden uhkaa ja hän kokee turvat­to­muutta. Asiak­kaalle voidaan hankkia turva­pu­helin tai tarpeen mukaan paikan­tava GPS turva­ran­neke, jolla asiakas voi hälyttää apua.

Asiak­kaan turva­pu­he­lin­pal­ve­luun on mahdol­lista liittää erilaisia lisä­lait­teita asiak­kaan tarpeiden mukaan. Näitä ovat mm. ovihä­lytin, savu- ja palo­va­roitin, häkä­hä­lytin ja kaatu­mis­hä­lytin.

(asia­kas­maksut — tiedos­tossa lisää kappale 1.2.1)

Kotona asumista tukeva teknologia

Kulje­tus­pal­velu:

Asiak­kaalla on oikeus hakea sosi­aa­li­huol­to­lain mukaista liik­ku­misen tukea, jota myön­ne­tään asiointi- ja virkis­tys­mat­koihin. Palvelu myön­ne­tään henki­löille, jotka tarvit­sevat tukea ikään­ty­mi­sessä liit­tyvän toimin­ta­kyvyn heiken­ty­misen johdosta sekä muille liik­ku­mi­sessa tukea tarvit­se­ville henki­löille, jotka eivät ole oikeu­tet­tuja vaikea­vam­maisten kulje­tus­pal­ve­luihin. Lisäksi omaa autoa ei ole käytet­tä­vissä. Sosi­aa­li­huol­to­lain mukaan kulje­tus­pal­velun myön­tä­minen perustuu yksi­löl­li­seen palve­lu­tar­peen arvioin­tiin.

(asia­kas­maksut — tiedos­tossa lisää kappale 1.2.5)

Kulje­tus­pal­velu

Kaup­pa­pal­velu ja pyykki- ja siivouspalvelu:

Kauppa- pyykki- ja siivous­pal­ve­lujen tarpeet ohja­taan yksi­tyi­selle palve­lun­tuot­ta­jalle. Koti­hoito voi avustaa kauppa-asioissa silloin, jos yksi­tyistä palvelua ei ole saata­villa.

(asia­kas­maksut — tiedos­tossa pyyk­ki­pal­ve­luista lisää kappale 1.2.3. Siivous­pal­ve­luista kappale 1.2.2)

Kotona asumista tukevat palvelut 24/7