Asiakas- ja potilasturvallisuus

Poti­las­tur­val­li­suus

​​​​​Poti­las­tur­val­li­suus on tärkeä osa hoidon laatua. Siihen kuuluu

  • hoita­misen turvallisuus 
  • lääke­hoidon turval­li­suus sekä
  • lääkin­tä­lait­teiden turvallisuus. 

 Asiak­kaan näkö­kul­masta poti­las­tur­val­li­suus tarkoittaa sitä, että hän saa tarvit­se­mansa oikean hoidon oikeaan aikaan, ja hoidosta ei aiheudu mitään haittaa. Terveyden- ja sairaan­hoito on moni­syistä ja vaativaa. Joskus voi käydä niin, että hoito ei suju­kaan toivo­tulla tavalla.
 Meillä Ekso­tessa toimii osaava ja ammat­ti­tai­toinen henki­lö­kunta. Tavoit­teemme on, että poti­laamme ja asiak­kaamme saavat hyvää ja turval­lista hoitoa. Vahingon tuot­ta­minen ei ole henki­lö­kunnan tarkoi­tuk­sena. Usein syyt erilai­siin vaara­ta­pah­tu­miin ovat työn­te­ki­jästä riip­pu­mat­tomia teki­jöitä, kuten häiriöt järjes­tel­missä tai työteh­tävän keskey­ty­minen.
 Vaara­ta­pah­tu­malla tarkoi­te­taan poti­laan turval­li­suuden vaaran­tavaa tapah­tumaa, joka aiheuttaa tai voi aiheuttaa haittaa. Vaara­ta­pah­tumat voivat olla läheltä piti ‑tilan­teita, jolloin asiak­kaalle vaaral­linen tilanne huoma­taan ajoissa eikä asiak­kaalle ehdi aiheu­tu­maan siitä mitään haittaa. Hait­ta­ta­pah­tu­masta puhu­taan silloin, kun asiak­kaalle aiheutuu hoitoon kuulu­ma­tonta haittaa. 

Mitä sinä voit tehdä poti­las­tur­val­li­suuden parantamiseksi?

Vaikka tervey­den­huollon henki­löstö vastaa hoidon turval­li­suu­desta, myös poti­lailla ja heidän lähei­sil­lään on keskeinen rooli poti­las­tur­val­li­suuden edis­tä­mi­sessä. On tärkeää, että potilas itse tuo ilmi tarvit­tavat taus­ta­tiedot, kertoo oireis­taan, toiveis­taan ja huolis­taan sekä tekee kysy­myksiä hoitoonsa liit­ty­vissä asioissa. 

Potilas on hoito­pro­sessin keskiössä ja näkee erilaiset tilan­teet kaik­kein parhaiten prosessin alusta loppuun. Voit tehdä kirjal­lisen vaara­ta­pah­tu­mail­moi­tuksen erilai­sista hoitoon liit­ty­vistä tapah­tu­mista, joista arvelet olleen haittaa poti­las­tur­val­li­suu­delle tai joista olisi voinut olla haittaa ns. läheltä piti-tilan­teet. Ilmoi­tuk­sessa kuva­taan tapah­tuma: mitä ja miten tapahtui ja mitkä olivat seuraukset. Lisäksi potilas tai läheinen voi kertoa oman näke­myk­sensä siitä, miten tapah­tuman tois­tu­minen voitai­siin estää.

Vaara­ta­pah­tumia voivat olla esimer­kiksi hoitoon liit­tyvät infek­tiot, väärä tai viiväs­tynyt diag­noosi ja hoidon järjes­te­lyihin tai lääki­tyk­seen liit­tyvät epäsel­vyydet. Vaara­ta­pah­tu­mail­moi­tukset käsi­tel­lään toimin­tayk­si­kössä, jossa tapah­tuma on sattunut. Käsit­te­lyyn kuuluu vaara­ta­pah­tu­maan myötä­vai­kut­ta­neiden teki­jöiden selvit­tä­minen ja toiminnan kehit­tä­minen vastaa­vien vaara­ta­pah­tu­mien estä­mi­seksi. Laita yhteys­tie­tosi ilmoi­tuk­seen, jotta voimme tarvit­taessa olla teihin yhtey­dessä. Ilmoi­tus­lo­mak­keelle pääset alla olevasta painikkeesta. 


Voit ottaa vaara­ta­pah­tuman havai­tes­sasi asian puheeksi myös hoito­hen­ki­lö­kunnan kanssa. Näin myös tulee tehdä, jos asia vaatii korjauksen saman tien. Esimer­kiksi, jos epäilet, että saamasi lääk­keet eivät ole oikein, ilmoita asiasta hoito­hen­kilö-kunnalle välit­tö­mästi.
Tapah­tu­mista ilmoit­ta­minen auttaa meitä paran­ta­maan toimin­taamme ja tapo­jamme niin, että uusilta vastaa­vilta tapah­tu­milta voitai­siin välttyä. 

Poti­las­tur­val­li­suu­desta saat lisää tietoa:

Suomen Poti­las­tur­val­li­suusyh­distys ry  Poti­laan opas (THL)​

Poti­laan muistilista:

  • Varmista, että henki­lö­kun­nalla on sinusta ja sairau­des­tasi oikeat tiedot.
  • Kerro käyt­tä­mis­täsi resepti- ja itsehoitolääkkeistä.
  • Kerro myös käyt­tä­mis­täsi vita­miini- ja luontaistuotteista.
  • Varmista, että sinua hoitavat lääkärit ja hoitajat tietävät lääkeal­ler­giois­tasi ja aikai­sem­mista lääkereaktioistasi.
  • Kysy, mitä uusia lääk­keitä sinulle on määrätty ja miksi.
  • Tutustu saamiisi lääke­hoitoa ja muuta hoitoa koske­viin ohjeisiin.
  • Kerro, jos sinua epäi­lyttää tai huolettaa jokin asia hoidossasi.
  • Ilmoita, jos olet tai epäilet olevasi raskaana tai jos imetät.
  • Kysy, jos sinulla on kysyt­tävää sairau­des­tasi tai tutki­muk­sista – sinulla on oikeus tietää.
  • Varmista, että saat tiedon sinulle tehtyjen toimen­pi­teiden tuloksista.
  • Jos lähei­sesi on poti­laana eikä itse pysty keskus­te­le­maan hoidos­taan, sinä voit hänen suos­tu­muk­sel­laan kertoa ja kysyä hänen puolestaan.
  • Ilmoita välit­tö­mästi henki­lö­kun­nalle, jos koet tai epäilet hoidos­sasi tapah­tu­neen virheen.
  • Huolehdi käsi­hy­gie­niasta. Huolehdi myös siitä, että vieraasi pesevät ja desin­fioivat kätensä ohjeiden mukaisesti.

Lisä­tie­toja: