​Asia­kas­maksut

Asia­kas­mak­suista usein kysytyt kysy­mykset on koottu Ohje­pank­kiin.

​Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen (EKHVA) lasku­tuksen stan­dar­di­pal­velut hoitaa Meidän IT ja talous Oy. Laskuihin liit­tyvät kyselyt ja tiedus­telut palve­lu­pu­helin 013 339 0750.

Tasa­suu­ruiset maksut peri­tään asia­kas­mak­su­hin­naston mukaisesti

Vain sosi­aa­li­huollon maksuja ja tulos­i­don­naisia tervey­den­huollon maksuja (asia­kas­mak­su­laki 11 § 1 mom.) voidaan alentaa tai jättää peri­mättä 1.1.2022 lähtien.

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen alue­val­tuusto on päät­tänyt 1.12.2022 (§205/2022)  että Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella sosi­aa­li­huollon palve­luista määrätty maksu ja tervey­den­huollon palve­luista henkilön maksu­kyvyn mukaan määrätty maksu on jätet­tävä peri­mättä tai sitä on alen­net­tava siltä osin kuin maksun peri­minen vaarantaa henkilön tai perheen toimeen­tulon edel­ly­tyksiä tai henkilön laki­sää­teisen elatus­vel­vol­li­suuden toteut­ta­mista. Muita asia­kas­mak­suja ei alen­neta eikä jätetä perimättä.

Päätös tarkoittaa että tasa­suu­ruiset tervey­den­huollon asia­kas­maksut (esim. terveys­a­se­mien käyn­ti­maksut, suun tervey­den­huollon maksut, polikli­nik­ka­käynnit sekä lyhy­tai­kainen vuodeo­sas­to­hoito) eivät määräydy poti­laan maksu­kyvyn mukaan, vaan ne peri­tään Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen halli­tuksen 20.12.2022 (§ 236)  vahvis­taman asia­kas­mak­su­hin­naston mukaisesti.

Maksu­vai­keuk­sissa olevaa asia­kasta neuvo­taan tasa­suu­ruisten tervey­den­huollon asia­kas­mak­sujen osalta sopi­maan laskulle joko lisä­mak­suaikaa tai teke­mään maksusuun­ni­telman laskun maksa­mi­sesta otta­malla yhteyttä EKHVA:n lasku­tusta hoita­vaan Meitaan puh. 013 339 0750, arkisin klo 9.00–15.00.

Koro­tetut maksut

​​Kiireel­listä hoitoa tarvit­se­vien, sopi­muk­set­to­mista mais​ta tule­vien poti­laiden hoidos­ta­pe­ri­tään hinnaston mukainen hinta 10 %:lla koro­tet­tuna, ellei muuta sopi­musta oletehty. Teho­hoi­dosta peri­tään em. poti­lailta todel­listen kustan­nusten mukainen hinta + 10% (hoito­päivän hinta hoidon vaati­vuuden mukaan sekä mahdol­liset veri- tms. valmis­teetja leikkaussalitoimenpiteet).

Virhe lasku­tuk­sessa ja laskua koskeva oikaisuvaatimus

Laskun oikeel­li­suuden voi varmistaa otta­malla yhteyttä suoraan yksik­köön (esim. polikli­nikka, terveys­a­sema) tai Meitaan puh. 0133390750 tai [email protected]

Laskuun tyyty­mätön voi myös tehdä kirjal­lisen oikai­su­vaa­ti­muksen. Oikai­su­vaa­ti­mukset käsi­tel­lään yksi­lö­asioiden jaos­tossa, joka kokoontuu kerran kuukau­dessa. Selvät virheet lasku­tuk­sessa voidaan korjata heti ilman yksi­lö­asioiden jaoston käsit­telyä. Laskun eräpäivää siir­re­tään auto­maat­ti­sesti oikai­su­vaa­ti­muksen käsit­telyn ajaksi. 

Oikai­su­vaa­timus on tehtävä 30 päivän kuluessa laskun tiedok­si­saan­nista. Oikai­su­vaa­timus on toimi­tet­tava EKHVA:n kirjaa­moon viimeis­tään oikai­su­vaa­ti­musajan viimei­senä päivänä ennen kirjaamon aukio­loajan päät­ty­mistä klo 15.

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen yksi­lö­asioiden jaosto

Kirjaamo

Valto Käkelän katu 3

53130 Lappeen­ranta

Sähkö­posti: [email protected]

Oikai­su­vaa­ti­muk­sesta on käytävä ilmi; lasku, johon haetaan muutosta, vaati­mukset perus­te­lui­neen, muutok­sen­ha­kijan nimi, koti­kunta, postio­soite, puhe­lin­nu­mero ja sähkö­pos­tio­soite, jos päätös voidaan antaa tiedoksi sähköi­sesti. Oikai­su­vaa­ti­musta ei voi tehdä laskusta, joka perustuu päätök­seen, jossa maksu on määri­telty asiak­kaan maksu­kyvyn mukaan. Myöhäs­ty­neet oikai­su­vaa­ti­mukset jäte­tään tutkimatta.

Suori­te­hin­nasto

Tervey­den­huollon asia­kas­mak­sujen maksu­kat­to­käy­tännöt Etelä-Karjalan hyvinvointialueella

Kalen­te­ri­vuoden aikana asiak­kaalle aiheu­tu­ville asia­kas­mak­su­kus­tan­nuk­sille on säädetty maksu­katto, joka on 1.1.2022 lukien 692 euroa. 

Maksu­kat­to­ker­tymän seuranta ja vapaa­kort­tien myön­tä­minen EKHVA:lla:

  • ​​Palve­lun­käyt­täjän tulee itse seurata maksuja ja osoittaa maksu­katon ylittyminen.
  • Poti­las­tie­to­jär­jes­telmä huomioi EKHVA:n osalta maksu­ker­tymää ja muuttaa lasku­tus­pe­rus­teet maksu­katon täyttyessä.
  • EKHVA:n ulko­puo­li­sista maksuista tulee toimittaa lasku­ko­piot ja maksu­kuitit EKHVA:n kirjaa­moon tai asia­kas­mak­su­pis­tee­seen, jolloin ne lisä­tään asiak­kaan maksukattokertymään.
  • Maksu­kattoa lasket­taessa otetaan huomioon myös perheen alle 18-vuotiaiden lasten käyt­tä­mistä palve­luista perit­tävät maksut, jotka laske­taan yhteen hänen huol­ta­jansa maksujen kanssa huol­ta­jien valinnan mukaan toisen vanhemman maksu­ker­tymää laskettaessa.
  • Tietoja EKHVA:n maksuista luovu­te­taan ulko­puo­li­sille toimin­tayk­si­köille vain palvelun käyt­täjän suostumuksella.
  • Vapaa­kortti myön­ne­tään hake­muk­sesta. Hake­mus­lo­make on saata­vana EKHVA:n netti­si­vuilta ja EKHVA:n toimi­pis­teistä. Hake­muksen voi hoitaa myös EKHVA:n sähköisen asioin­ti­pal­velun kautta (linkki tämän sivun oikeassa reunassa).
  • EKHVA:n ulko­puo­lella myön­netty vapaa­kortti tulee esittää asioi­taessa EKHVA:n toimintayksiköissä.

​Asiakirja​— ja tietopalvelumaksut

Lähtö­koh­tai­sesti tietojen saaminen on maksu­tonta. Julki­suus­lain 34 §:n mukaan maksuja voidaan periä tiedon esille hake­mi­sesta ja asia­kir­jojen kopioin­nista ja tulos­ta­mi­sesta. Maksut eivät saa vaarantaa julki­suus­pe­ri­aat­teen toteu­tu­mista, joten niiden on oltava kohtuul­lisia ja vastata enin­tään tiedon anta­mi­sesta viran­omai­selle aiheu­tu­vien kustan­nusten määrää.