Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen stra­tegia vuosille 2023–2025

Hyvin­voin­tia­lueen koko­nais­stra­tegia on hyväk­sytty alue­val­tuus­tossa joulu­kuussa 2022. Stra­te­giaa tarkentuu 14.6.2023 alue­val­tuuston hyväk­sy­mällä soten palve­lustra­te­gialla sekä myöhemmin hyväk­syt­tä­vällä pelas­tus­toimen palve­lu­ta­so­pää­tök­sellä. Näiden valmis­te­luun liit­tyvä asuk­kaiden ja sidos­ryh­mien kantojen kuule­minen sekä osal­lis­ta­minen toteu­tet­tiin huhti­kuun aikana 2023.

Sivun sisältö:
  • Stra­te­gia­video
  • Visio, missio ja arvot
  • Stra­te­gian kärjet
  • Palve­lustra­tegia

Stra­te­gia­video

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue rakentaa yhteis­työllä hyvin­voi­vimman maakunnan

Visiomme

Olemme edel­lä­kä­vi­jäyh­teisö, jonka vuoksi hyvin­voin­tia­lu­eel­lamme on saavu­tet­tavat palvelut, Suomen hyvin­voivin väestö ja onnel­li­simmat työntekijät.

Missiomme

Toimin­tamme lisää asuk­kai­demme terveyttä, toimin­ta­kykyä ja turvaa läpi elämän.

Hyvinvointialueen strategiakuva kertoo vision, mission ja strategian kärjet. Asiat on selitetty sivulla myös tekstin muodossa.
Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen strategiakuva 

Toimin­taamme ohjaavat arvot

  • Mie turvaan.
  • Mie uskallan.
  • Mie vastaan.
  • Mie välitän.

Stra­te­giamme kärjet

  1. Henki­lös­töön panos­ta­minen: Uskomme siihen, että hyvin­voiva henki­löstö tekee oikeita asioita oikealla tavalla ja asia­kas­taan parhaalla tavalla palvellen. Vain hyvin­voiva henki­löstö voi rakentaa hyvin­vointia kestä­vällä tavalla. Siksi olemme päät­tä­neet nostaa perus­työn teki­jämme keskiöön – haluamme, että meillä työs­ken­te­levät onnel­liset ja teke­mi­ses­tämme ylpeät työntekijät.
  2. Prosessit ja suju­vuus: Teke­mällä viisaita palve­lu­va­lin­toja saamme enemmän ja mahdol­lis­tamme alueemme asuk­kaille sellaisia palve­luita, joita he eniten paikal­li­sesti tarvit­sevat. Sujuvat toiminnat edel­lyt­tävät, että muodos­tamme yhteisen kuvan siitä mitä ja miten haluamme tehdä asioita ja siksi tärkeim­pien proses­sien kuvaa­minen asiak­kaan kannalta ja asiak­kaan kanssa, tulee olla teke­mi­semme kärjessä. Suju­vuus ja proses­sien erin­omai­suus edel­lyt­tävät myös viisaita kump­pa­nuuksia avara­kat­sei­sesti muodostaen.
  3. Palve­luiden porrastus: Oikea-aikainen ja tarkoi­tuk­sen­mu­kainen palve­luiden tarjonta on edel­lytys vaikut­ta­valle ja turval­li­selle toimin­nalle. Palvelut tulee saada oikeasta paikasta, läheltä silloin kun mahdol­lista ja sellai­selta ammat­ti­lai­selta, joka tehtä­vään parhaiten ja riit­tä­västi osaa­mi­sensa puolesta sopii. Paljon palve­luita tarvit­se­vien asiak­kuuk­sien ohjaa­mi­sella ja moniam­ma­til­lista yhteis­työtä hyödyn­täen voimme myös varmistaa, että palvelut ovat koor­di­noi­tuja, kustan­nuk­sil­taan järkeviä ja inhimillisiä.

Palve­lustra­tegia

Alue­val­tuusto hyväksyi palve­lustra­te­gian 14.6.2023 kokouk­ses­saan. Palve­lustra­te­gian luon­nok­seen ja taus­ta­ma­te­ri­aa­liin voi tutustua alue­val­tuuston esitys­listan liit­teiden kautta. Palve­lustra­tegia täydentyy myöhemmin toimeen­pano-ohjel­malla ja se tullaan lisää­mään viimeis­tel­tynä versiona syksyllä myös verkkosivuille.

Taus­ta­sel­vitys

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen touko­kuussa 2023 STM:lle ja THL:lle toimit­tama taus­ta­sel­vitys sosi­aali- ja tervey­den­huollon sekä hyvin­voin­tia­lueen talouden tilasta (Laki sosi­aali- ja tervey­den­huollon järjes­tä­mi­sestä 612/2021: 29 §:n 2 momentti).