Lapsi­per­heiden kotipalvelu


Toimin­tayk­sikön esimies Minna Torniainen puh. 040 549 3386 

  • Laurit­salan neuvola, Karja­lantie 2
    53300 Lappeen­ranta
  • Napin­kuja 3 C, 55100 Imatra

Lapsi­per­heiden koti­pal­velun tarpeesta on kysymys silloin, kun perhe tarvitsee konkreet­tista apua ja tukea selvi­täk­seen arkie­lä­mään liit­ty­vistä asioiden hoidosta, lasten hoidon, kasva­tuksen ja kehi­tyksen osalta eikä perheen käytet­tä­vissä ole omaa lähi­ver­kostoa tai muuta palvelua ja perheen tilanne edel­lyttää koti­pal­velun ammat­ti­hen­ki­löstön tukea.  Lapsi­per­heiden koti­pal­velun keskei­senä tavoit­teena on perheen omien voima­va­rojen vahvistaminen.

Lapsi­per­heiden koti­pal­velun tarve arvioi­daan aina tapaus­koh­tai­sesti. Koti­pal­velua haetaan Lapsi­per­heiden koti­pal­ve­lu­ha­kemus ‑lomak­keella tai puhe­li­mitse. Yhtey­de­notot puhe­li­mitse suoraan toimin­tayk­sikön esimie­heen. Voit varata myös oman puhe­lin­ajan Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen sähköisten asioin­ti­pal­ve­luiden kautta. 

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen e‑Asiointi

Lapsi­per­heiden koti­pal­velu on tavoit­teel­lista ja määrä­ai­kaista työs­ken­telyä yhdessä perheiden kanssa. Lapsi­per­heiden koti­pal­ve­lusta peri­tään asia­kas­maksu. Asia­kas­mak­su­lain 11§:n mukai­sesti asia­kas­maksua voidaan alentaa tai jättää peri­mättä koko­naan, mikäli perheen toimeen­tulon edel­ly­tykset huomioon ottaen siihen on syytä. 

Linkki asia­kas­mak­sujen sivulle

 Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue järjestää lapsi­per­heiden koti­pal­velua omana työnä tai palve­luse­te­lillä. Voit tutustua palve­lu­tuot­ta­jiin ja vertailla palve­lun­tuot­ta­jien hintoja alla olevasta linkistä. 

Linkki palve­luse­teli sivulle

Koti­pal­velun myön­tä­misen kriteerit:

 1. raskau­teen tai synny­tyk­seen liit­tyvä erityinen tuen tarve

2. monik­ko­per­heen vauva­vai­hee­seen liit­tyvä avun tarve

3. lasten hoidol­lisen tai kasva­tuk­sel­lisen ohjauksen tarve

4. ohjauksen ja neuvonnan tarve perheen arki­ru­tii­nien hallin­nassa ja perheen oman toimin­ta­kyvyn vahvistamisessa

5. sairau­teen, vammaan tai muuhun vastaa­van­lai­seen toimin­ta­kykyä alen­ta­vaan syyhyn liit­tyvä perheen palvelutarve

6. vanhemman äkil­li­seen tai pitkä­ai­kai­seen väsy­myk­seen tai uupu­muk­seen liit­tyvä perheen palvelutarve

7. äkil­li­sistä elämän­muu­tok­sista tai perheen krii­si­ti­lan­teesta johtuva käytännön avun tarve

8. lasten­hoidon tarve vanhemman vält­tä­mät­tö­mien asioin­ti­käyn­tien vuoksi, esim. sairaala- ja terapiakäynnit 

Koti­pal­velua ei pääsään­töi­sesti myön­netä esimer­kiksi seuraavan- laisissa tapauksissa:

 1. pelk­kään siivoukseen

2. pitkä­kes­toi­seen, päivit­täi­seen päivä­hoi­toi­käisen lapsen hoitoon

3. vanhemman työs­sä­käynnin mahdol­lis­ta­mis­kesi, koskee myös pienten koulu­laisten aamu‑, ilta­päivä- ja loma-ajoista johtuvia lasten­hoi­to­tar­peita ja sairaan lapsen hoitoa vanhem­pien työs­sä­käynnin vuoksi

4. kotona tehtävän etätyön tai opis­kellun vuoksi

5. henki­lö­koh­taisen avus­tajan tarpee­seen

6. vanhem­pien harras­tusten tai yhteisen ajan vuoksi 

Sähköiset palve­lumme

Tiesitkö, että etelä­kar­ja­lai­sena voit hoitaa monia asioita kans­samme sähköi­sesti 24/7, vuoden jokai­sena päivänä?