Ohjaus ja valvonta

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue tekee rekis­te­ris­sään oleville yrityk­sille ohjaus- ja valvon­ta­ta­paa­misia säännöllisesti. 

Ohjaus- ja valvontatapaaminen

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eelle kuuluu lain­sää­dännön perus­teella yksi­tyisten sote-alan palve­lun­tuot­ta­jien ohjaus ja valvonta. Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue tekee rekis­te­ris­sään oleville yrityk­sille ohjaus- ja valvon­ta­ta­paa­misia säännöllisesti.

Ohjaus-ja valvon­ta­ta­paa­minen tehdään yrityksen toimi­pis­teessä, erik­seen sovi­tussa tilassa tai etäta­paa­mi­sena. Tapaa­mi­seen menee aikaa 1–2 tuntia. Ohjaus- ja valvon­ta­ta­paa­minen tehdään siihen laaditun lomak­keen avulla.

Yrityksen tulee olla rekis­te­röi­tynyt palse.fi ‑portaa­liin, koska ohjaus- ja valvon­ta­ta­paa­misten aikainen vies­tintä, aika­tau­lutus ja doku­men­tointi toteu­te­taan koko­nai­suu­des­saan palse.fi ‑portaa­lissa.

Ohjaus- ja valvon­ta­ta­paa­misen yhtey­dessä palau­tet­tavat asiakirjat

Ennen ohjaus- ja valvon­ta­ta­paa­mista palve­lun­tuot­taja toimittaa palse.eksote.fi ‑portaalin kautta Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eelle seuraavat asiakirjat:

  • omaval­von­ta­suun­ni­telma
  • lääke­hoi­to­suun­ni­telma (jos tuottaa lääkehoitoa)
  • sekä muut erik­seen pyydet­tävät asiakirjat

Vaitiolo

Palve­lun­tuot­tajan tulee noudattaa laissa säädettyä salas­sa­pito- ja vaitio­lo­vel­vol­li­suutta. Vaitio­lo­vel­vol­li­suus koskee kaikkia yrityksen asiak­kaiden asia­kir­joja käsit­te­leviä henki­löitä. Palve­lun­tuot­taja vastaa siitä, että asiak­kaan tietoja pääsevät käsit­te­le­mään vain ne palve­lun­tuot­tajan palve­luk­sessa olevat tai siihen toimek­sian­to­suh­teessa olevat henkilöt, joiden työteh­tävän kannalta se on vält­tä­mä­töntä ja jotka ovat anta­neet kirjal­lisen salassapitositoumuksen.

Rekis­teri ja tietosuojaseloste

Yrityksen asia­kas­tie­doista koostuu henki­lö­re­kis­teri jolloin yritys on rekis­te­rin­pi­täjä. Rekis­te­rin­pi­täjän on laadit­tava pitä­mäs­tään henki­lö­re­kis­te­ristä palve­lun­tuot­tajan seloste henki­lö­tie­tojen käsit­te­ly­toi­mista ja infor­moi­tava henki­lö­tie­tojen tule­vasta käsit­te­lystä sekä rekis­te­röidyn oikeuk­sista. Infor­moin­nissa voi käyttää tieto­suo­ja­se­los­tetta, jossa rekis­te­ri­se­los­tee­seen on yhdis­tetty rekis­te­röidyn oikeuk­sista kertova osuus.

Asia­kas­pa­laut­teen käsittely

Olles­saan tyyty­mät­tömiä palve­luun asiak­kaat voivat olla yhtey­dessä ensi­si­jai­sesti palve­lun­tuot­ta­jaan, mutta myös kulut­taja-asia­mies ja potilas- ja/tai sosi­aa­lia­sia­mies ovat käytet­tä­vissä. Asiak­kaat voivat antaa palau­tetta yrityksen palve­lusta myös Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eelle. Näissä tapauk­sissa Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue voi laittaa yrityk­selle kirjal­lisen selvi­tys­pyynnön tapah­tuman kulusta ja selvi­tyksen perus­teella pääte­tään jatkotoimista.

Yhteis­työ­ko­koukset

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue järjestää rekis­te­rissä oleville palve­luse­te­li­tuot­ta­jille yhteis­työ­ko­kouksia ja/tai koulu­tuksia vuosittain.