Usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin eri aihealueilta.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksuihin tulee muutoksia. Asiakasmaksupäätösten laskentakaavassa on havaittu virhe, jonka takia ympärivuorokautisen palveluasumisen hinnat tulevat muuttumaan.
Tiedotamme erikseen kaikkia ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaitamme asumisen hinnoittelusta. Annamme asiakkaillemme tukea ja apua, jotta epäselvät tilanteet tai hankalat taloudelliset tilanteet saadaan yhdessä ratkaistua. Asukkaat saavat yhteydenotto-ohjeet heille lähetettävässä kirjeessä.
Tuetussa asumisessa on myös havaittu virhe asiakasmaksukaavassa, mistä johtuen asiakkaita on laskutettu liikaa kuukausittain. Tämä virhe koskee noin kolmeakymmentä psykososiaalisten palveluiden asiakasta. Heidän asiakasmaksujensa laskutus tullaan keskeyttämään 1.5.2023 alkaen tilanteen korjaamiseksi. Mahdollinen liikaa peritty osuus hyvitetään tulevissa laskuissa.
Lehdistötiedote, julkaistu 19.5.2023: Ympärivuorokautisen sekä tuetun palveluasumisen asiakasmaksut muuttuvat
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksujen laskukaavassa on havaittu virhe, joka vaikuttaa asiakkaiden maksuihin.
Virheestä johtuen ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaamme ovat maksaneet muita alueita alhaisempia asiakasmaksuja.
Pyydämme anteeksi, että joudumme nyt korottamaan hinnat asiakasmaksulain määrittelemälle ja myös muilla hyvinvointialueilla käytössä olevalle tasolle.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaiden maksut nousevat lähes kaikilta. Virheen vuoksi perittyjä alhaisempia asiakasmaksuja ei kuitenkaan lähdetä takautuvasti korottamaan ja perimään.
Korjatut ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksupäätökset astuvat voimaan puolisopäätösten osalta 1.7.2023 alkaen ja yksilöpäätösten osalta 1.9.2023 alkaen.
Tuetun asumisen asiakasmaksut keskeytetään 1.6.2023 tilanteen korjaamiseksi. Liikaa perityt asiakasmaksut hyvitetään tulevissa laskuissa niille asukkaille, jotka tuetussa asumisessa ovat maksaneet korkeampia maksuja.
Asiakasmaksut ympärivuorokautisessa palveluasumisessa arvioidaan aina yksilöllisesti huomioiden asiakkaan nettotulot ja niistä huomioitavat vähennykset. Määritykset tulevat asiakasmaksulaista. Asiakkaita tiedotetaan asiasta erillisellä kirjeellä.
Lakiperusteisuus lähtee siitä, että kaikilla on mahdollisuus asumispalveluihin.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksut perustuvat asiakasmaksulakiin 7 c §
Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa asiakasmaksuissa huomioidaan aina asiakkaan nettotulot ja määritellään asiakkaan käyttöön jäävä käyttövara. Tarvittaessa asiakasmaksua voidaan harkinnan mukaan alentaa. Asiakkaan tai puolisoiden nettotulot huomioidaan maksua määriteltäessä, aina asiakkaan etu huomioiden.
Jos asiakasmaksun alentamiselle on tarvetta, otetaan silloin huomioon muukin varallisuus, esimerkiksi tileillä olevat varat.
Sosiaalihuoltolain mukaiset asiakasmaksupäätökset eivät saa johtaa toimeentulotuen hakemiseen.
Sosiaaliohjaaja vastaa tarvittaessa yleisiin asiaa koskeviin kysymyksiin. Voit soittaa sosiaaliohjaajalle arkipäivisin (ma-pe) kello 9–12 puhelinnumeroon 040 169 2070. Puhelimitse emme kuitenkaan voi tietosuojasyistä kommentoida tai kertoa kenenkään yksittäisen henkilön asiakasmaksun määrää.
Yksittäisen maksun kohdalla on mahdollista sopia maksuaikaa laskulle olemalla yhteydessä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen laskutusta hoitavaan Meitaan: [email protected], tai puhelimitse 013 3390 750.
Asiakasmaksulaki määrittelee laskentaperusteet ja kaikilla hyvinvointialueella noudatetaan samoja laskentaperusteita.
Sosiaalihuoltolain perusteisten ympärivuorokautisen palveluasumisen maksut muodostuvat vuokrasta ja asiakasmaksusta. Mikäli vuokra nousee, vastaavasti asiakasmaksu laskee tai toisin päin. Tästä johtuen kokonaiskustannus pysyy samana asukkaalle eikä muuttaminen alenna asukkaan kustannuksia
Asukkaan ei tule hakea ympärivuorokautisen palvelusasumisen asiakasmaksujen korotuksen vuoksi lainaa.
Asumistukea on mahdollista hakea Kelalta. Lisätietoja asumistuesta saa Kelalta. Kelan myöntämillä tuilla voi olla vaikutusta asiakasmaksuun.
Sosiaalihuoltolain mukaiset asiakasmaksupäätökset eivät kuitenkaan saa johtaa toimeentulotuen hakemiseen
Asiakkaan maksamat, ylimääräisesti perityt rahat hyvitetään tulevissa laskuissa.
Tuetun asumisen asiakasmaksut keskeytetään 1.5.2023 tilanteen korjaamiseksi. Tavoitteena on, että päätökset korjataan mahdollisimman pian.
Asiakasmaksun määräytyminen on säädetty asiakasmaksulain pykälissä 10 b, 10 c ja 10 d. Asiakasmaksulaki määrittelee maksukyvyssä huomioon otettavat nettotulot ja nettotuloista vähennyksenä huomioitavat asiat.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksulain pykälässä 7 c määritellään myös asiakasmaksun muodostuminen, kun pariskunnasta suurempituloinen siirtyy ympärivuorokautiseen palveluasumiseen ja pienempituloinen puoliso jää kotiin.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksut lasketaan aina yksilöllisesti asiakkaan tilanne huomioiden. Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa Asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön jää vähintään 167 € käyttövara.
Miten hoitovuorokausi määritellään? Kuinka monta tuntia asiakkaan tulee olla poliklinikalla tai osastolla, että häneltä veloitetaan kokonainen vuorokausimaksu?
Poliklinikkamaksu on käynti eli kun vastaanotto alkaa niin maksu muodostuu. Sama osastolla, kun on kirjattu sisään. Esimerkiksi jos käynti alkaisi klo 23.30, vuorokauden viimeiseltä puolelta tunnilta menisi yksi hoitopäivämaksu.
Yleisesti tarkastellen perusterveydenhuollossa hoitajakäynnit ovat maksuttomia, samoin mielenterveyspalvelut.
Soittoaika lääkärille maksaa 20,60€ (päivitetty 29.3.2022). Kun lääkärikäyntejä on kolme (3 ) täynnä, ei maksua enää veloiteta.
Maksaako asiakas ensin poliklinikkamaksun ja sen lisäksi osastomaksun ensimmäisestä vuorokaudesta eteenpäin vai sisältääkö osastomaksu myös saman päivän aikana toteutuneen poliklinikkamaksun?
Jos asiakas siirretään osastolle välittömästi poliklinikalla suoritetun tutkimuksen jälkeen, poliklinikkamaksua ei peritä, vaan ainoastaan osaston hoitopäivämaksu.
Esimerkkinä hampaan paikkaus, jossa paikka irtoaa hampaasta muutaman viikon sisällä. Onko asiakas oikeutettu tällaisessa tilanteessa ilmaiseen korjaukseen vai joutuuko hän maksamaan käynti- ja toimenpidemaksun uudelleen?
Asiakas voi tehdä muistutuksen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamoon. Yksikkö ratkaisee maksaako/korvaako.
Alle 100 euron ei myönnetä maksuaikaa. Lasku voidaan maksaa useammassa erässä sovitusti käyttäen samaa viitenumeroa, mutta sitä ei jaeta useaan eri laskuun. Laskun maksuun liittyvissä kysymyksissä voi soittaa laskusta löytyvään puhelinnumeroon.
Jos asiakas palaa saman vaivan vuoksi, niin häneltä laskutetaan tässä tapauksessa vain yksi maksu.
Kun hänen toimeentulonsa vaarantuu. Hakemuslomake on EKHVA:n nettisivuilla. Etelä-Karjalan hyvinvointialueella ei enää ole tasamaksuista tehtävää alennusta tai vapautusta.
Mikäli asiakas asioi vain Etelä-Karjalan hyvinvointialueella niin hän ei tarvitse vapaakorttia. Mutta jos hän tarvitsee sen muualla asioidessaan niin hän saa sen, kun toimittaa maksetut laskut/kuitit laskuista käteiskassapisteeseen ja täyttää hakemuksen. Maksukattoseuranta ja vapaakortti ovat asiakkaan vastuulla. Laskulla on kyllä maininta siitä, mikä kerryttää maksukattoa ja onko maksukatto täyttynyt. Asiakasmaksujen vapaakorttihakemus löytyy EKHVA:n verkkosivuilta.
- Kirjaudu eAsiointiin sivun oikeasta ylälaidasta klikkaamalla Kirjaudu eAsiointiin ‑painiketta
- Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella
- Hyväksy sähköisen asioinnin sopimus
- Lisää omiin tietoihin puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Sähköpostilla tai tekstiviestillä ei lähetetä potilastietoja, vaan ilmoitus eAsiointiin tulleesta viestistä.
Tarkemmat ohjeet kirjautumiseen ovat ohjeessa.
Jotta kirjeet tulevat jatkossa paperipostina, on sähköisen asioinnin sopimus lopetettava. Käyttäjä voi itse lopettaa sopimuksen seuraamalla alla olevia ohjeita, jos vahva tunnistautuminen edelleen onnistuu
- Kirjaudu eAsiointiin
- Klikkaa sivun oikeassa ylälaidassa olevaa käyttäjän nimeä ja valitse “Omat tiedot”
- Selaa sivun alalaitaan, ja klikkaa “Lopeta sähköisen asioinnin sopimus”.
- Jatkossa kirjeet tulevat paperipostina.
Jos vahva tunnistautuminen ei ole mahdollista, ota yhteyttä [email protected].
Hyvis ‑alustalla toimiva asiointipalvelu on käytössä usealla eri alueella, alueet näet Hyviksen etusivulta. Eri alueiden digipalvelut eroavat hieman toisistaan ja toistaiseksi asiointi on mahdollista vain yhdellä alueella kerrallaan.
Voit vaihtaa asiointialueen kirjautumisen yhteydessä. eAsiointi tarkistaa tunnistautuessa, ovatko osoitetietosi muuttuneet ja ehdottaa tarvittaessa asiointialueen vaihtoa.
- Jos palvelu ehdottaa oikein uutta asiointialuetta, laita ruksi ruutuun “Älä näytä tätä näkymää enää” ja pääset jatkamaan palvelun käyttöä uudella alueella.
- Jos nykyinen osoitetietosi ei kuulu ehdotettuun alueeseen, valitse itse listalta uusi alue ja klikkaa “Älä näytä tätä näkymää enää”, jolloin palvelu muistaa valitsemasi alueen jatkossa.
Vaihtaessasi asiointialuetta sinut kirjataan ulos järjestelmästä alueenvaihdon viimeistelemiseksi. Aluetta voi vaihtaa vasta sen jälkeen, kun henkilötiedot löytyvät uuden alueen potilastietojärjestelmästä. Jos vaihto ei onnistu, ota yhteyttä [email protected].
Samat ohjeet toimivat myös silloin, jos muutat pois Etelä-Karjalasta alueelle, jossa käytetään Hyvis ‑pohjaista asiointipalvelua.
eAsiointia ei voi käyttää, jos itsellä on turvakielto. Alle 10 ‑vuotiaan lapsen puolesta ei myöskään voi asioida, jos lapsella tai jollakulla muulla huoltajista on turvakielto.
Voit käyttää eAsiointia, jos henkilötietosi löytyvät Etelä-Karjalan hyvinvointialueen potilastietojärjestelmästä. Kirjaudu eAsiointiin ja lue tarkasti alueen valintaan liittyvät ohjeet.
Kesäasukkaat tai muut alueella pidempään oleskelevat:
Täytä Lomakkeet ja hakemukset sivulta löytyvä ilmoitus terveysaseman valinnasta ennen eAsioinnin käyttöä.
- Varmista, että käytössäsi on selaimen uusin versio ja päivitä se tarvittaessa
- Tyhjennä selaimen välimuisti
- Kokeile vaihtaa selainta, esim. Chrome, Edge
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Voit lähettää kysymyksesi sähköpostilla osoitteeseen [email protected].