Oikeus saavu­tet­ta­vuu­teen

Tältä sivulta löydät tietoa digi­pal­ve­luiden saavu­tet­ta­vuu­desta, Ekhva.fi-verkkosivuston saavu­tet­ta­vuus­se­los­teen sekä ohjeet saavu­tet­ta­vuutta koskevan palaut­teen antamiseen. 

Ekhva.fi-verkkosivustoa koskee laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta, jossa edel­ly­te­tään, että julkisten verk­ko­pal­ve­lujen on oltava saavu­tet­tavia. Tämä tarkoittaa, että sivuston on täytet­tävä Web Content Acces­si­bi­lity Guide­lines (WCAG) 2.1 ‑kritee­ris­tössä esitet­tyjen vaati­musten tasot A ja AA.

Digi­pal­ve­lu­lain tavoit­teena on ihmisten yhden­ver­tai­suus digi­taa­li­sessa yhteis­kun­nassa ja yhden­mu­kaiset vaati­mukset saavu­tet­ta­vuu­delle. Ekhva.fi-verkkosivusto on uudis­tettu huomioiden digi­pal­ve­lu­laki sekä EU:n saavu­tet­ta­vuus­di­rek­tiivi. Saavu­tet­ta­vuus pide­tään keskiössä myös palvelua edel­leen kehitettäessä.

Saavu­tet­ta­vuus­pa­laute on meille erit­täin arvo­kasta. Palaut­teesi kautta saamme suoraan tietoa, jos jokin palve­lus­samme ei toimi parhaalla mahdol­li­sella tavalla. Tätä tietoa hyödyn­nämme kehi­tys­työssä, jotta palve­lumme ovat jatkossa parempia ja saavutettavampia.

Digi­pal­ve­lu­laki

Laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksi­tyisen ja kolmannen sektorin orga­ni­saa­tioista noudat­ta­maan saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muksia. Laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta (306/2019) eli digi­pal­ve­lu­laki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Digi­pal­ve­lu­laki sisältää kolme keskeistä vaati­musta, jotka sen piiriin kuulu­vien digi­pal­ve­lujen tulee täyttää:

  1. Palvelun ja sen sisäl­töjen tulee täyttää saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­mukset. Kyse on 49 kansain­vä­lisen Web Content Acces­si­bi­lity Guide­lines 2.1 ‑ohjeis­tuksen A- ja AA-tason kriteeristä.
  2. Palvelun ja sen sisäl­töjen saavu­tet­ta­vuus tulee arvioida ja saavu­tet­ta­vuuden tila ja sen mahdol­liset puut­teet esitellä saavutettavuusselosteessa.
  3. Palvelun tulee sisältää sähköinen palau­te­ka­nava käyt­tä­jille saavu­tet­ta­vuus­pa­laut­teen jättä­mistä varten. Palaut­tee­seen tulee vastata 14 päivässä.

Saavu­tet­ta­vuus­pa­laute

Asiak­kaamme voi antaa palau­tetta havait­se­mis­taan saavu­tet­ta­vuus­puut­teista. Palaute anne­taan Saavu­tet­ta­vuus­pa­laute ‑lomak­keella.

Jos et asiak­kaana ole tyyty­väinen saamaasi vastauk­seen tai et saa meiltä vastausta ollen­kaan, voit tehdä siitä ilmoi­tuksen Etelä-Suomen alue­hal­lin­to­vi­raston saavu­tet­ta­vuus­val­vonnan yksi­kölle. Yksikkö käsit­telee kaikki ilmoi­tukset ja on tarvit­taessa yhtey­dessä molem­piin osapuo­liin eli asiak­kaa­seen ja organisaatioon. 

Mikäli haluat jättää muuta kuin saavu­tet­ta­vuus­pa­lau­tetta verk­ko­si­vuis­tamme tai haluat jättää palau­tetta Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen palve­luista, tehdä muis­tu­tuksen tai kantelun tai haluat tehdä vaara­ta­pah­tu­mail­moi­tuksen siirry Palaute-sivulle.

Apua digi­pal­ve­lujen käyttöön

Julkiset palvelut digi­ta­li­soi­tuvat, eivätkä kaikki pysty itse käyt­tä­mään palve­luja digi­taa­li­sesti. Digi­tuki auttaa heitä, jotka tukea tarvit­sevat. Digi­tuella tarkoi­te­taan verk­ko­asioinnin ja älylait­teiden käytön opastusta.

Kansa­laisten digi­tuen kehit­tä­minen on Digi- ja väes­tö­tie­to­vi­raston (DVV) pysyvä palvelu. DVV kehittää valta­kun­nal­lista digi­tukea ja koor­dinoi digi­tu­ki­ver­koston toimintaa. Siirry luke­maan lisää DVV:n sivuilta.

Alueel­liset digi­tukea tarjoavat toimijat löydät täältä.

Saavu­tet­ta­vuus­se­loste

Tämä saavu­tet­ta­vuus­se­loste koskee palvelua https://eksotetest2023.meitademo.fi. Palvelua koskee laki digi­taa­listen palve­lujen tarjoa­mi­sesta, jossa edel­ly­te­tään, että julkisten verk­ko­pal­ve­lujen on oltava saavutettavia.

Palvelun saavu­tet­ta­vuuden on arvioinut ulko­puo­linen asiantuntijaorganisaatio

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen asioin­ti­pal­velun (hyvis.fi) saavu­tet­ta­vuus­se­loste löytyy Hyviksen sivuilta. Käyt­tä­mämme Omaolo-palvelun saavu­tet­ta­vuus­se­loste löytyy Omaolon sivuilta. Video­vas­taa­no­toilla käyt­tä­mämme Video­vi­sitin saavu­tet­ta­vuus­se­loste löytyy Video­vi­sitin sivuilta. Chatin saavu­tet­ta­vuus­se­los­tee­seen lisä­tään linkki sen valmistuttua.

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen verk­ko­si­vusto on julkaistu alun perin Eksoten verk­ko­si­vus­tona 29.3.2022. Seloste on päivi­tetty 21.12.2022. Ei saavu­tet­tava sisältö on korjat­tuna 6/2023.

​​​​​​​​Digi­pal­velun saavu­tet­ta­vuuden tila:

Tämä palvelu täyttää osit­tain Web Content Acces­si­bi­lity Guide­lines (WCAG) 2.1:ssä esitet­tyjen vaati­musten tasoja A ja AA.

Ei saavu­tet­tava sisältö:

Verk­ko­si­vusto ei ole vielä kaikilta osin vaati­musten mukainen.

Havait­tava

Hallit­tava

Ymmär­ret­tävä

Ei kirjat­tuja puutteita.

Toimin­ta­varma

Ei kirjat­tuja puutteita.

Telia ACE Chatin saavu­tet­ta­vuuden audi­toinnin seloste:

Valvon­ta­vi­ran­omainen ja saavu­tet­ta­vuus­puut­teista ilmoittaminen:

Verk­ko­si­vuil­lamme on edel­leen kehi­tet­tävää sisältöä. Jos huomaat sivus­tolla saavu­tet­ta­vuuson­gelmia, kerro niistä meille Saavu­tet­ta­vuus­pa­laute-lomak­keella ja teemme parhaamme puut­teen korjaamiseksi.

Jos palaut­teen antaja on jättänyt yhteys­tiedot, vastaamme palaut­tee­seen. Vastauk­sessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyyty­väinen saamaasi vastauk­seen tai et saa vastausta lain­kaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoi­tuksen Etelä-Suomen alue­hal­lin­to­vi­ras­toon Avautuu uuteen ikku­naan. Etelä-Suomen alue­hal­lin­to­vi­raston sivulla kerro­taan tarkasti, miten ilmoi­tuksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvon­ta­vi­ran­omaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen alue­hal­lin­to­vi­rasto
Saavu­tet­ta­vuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhe­lin­nu­mero vaihde 0295 016 000