Henki­lö­koh­tainen apu

Voit hakea henki­lö­koh­taista apua, jos

  • olet vaikea­vam­mainen henkilö,
    eli tarvitset pitkä­ai­kaisen tai etenevän sairau­tesi tai vammasi takia
    vält­tä­mättä ja tois­tu­vasti toisen henkilön apua,
    jotta suoriudut taval­li­sista elämäntoiminnoista
  • tarvitset apua toimin­toihin, joita tekisit itse,
    mutta joihin et vammasi tai sairau­tesi takia pysty
  • avun tarpeesi ei johdu pääasiassa ikään­ty­mi­seen liit­ty­vistä
    sairauk­sista tai toimintarajoitteista
  • pystyt määrit­te­le­mään itse,
    millaista apua tarvitset ja miten apu toteutetaan

Henki­lö­koh­tainen apu ei ole hoivaa, hoitoa eikä valvontaa.
Henki­lö­koh­tainen avus­taja auttaa sinua päivit­täi­sissä toimissa, työssä, opis­ke­lussa,
harras­tuk­sissa, yhteis­kun­nal­li­sessa osal­lis­tu­mi­sessa ja sosi­aa­lisen vuoro­vai­ku­tuksen ylläpitämisessä. 

Tee Omaolo-palve­lussa arvio, onko sinulla mahdol­li­suus saada henki­lö­koh­taista apua.
Omaolo-palvelu ohjaa sinua palvelun hake­mi­seen.
Voit hakea henki­lö­koh­taista apua myös suoraan vammais­pal­ve­lu­ha­ke­muk­sella.

Arvioimme henki­lö­koh­taisen avun tarpeen ja tunti­määrän yksi­löl­li­sesti
ja tarvit­taessa sinulle järjes­te­tään ensin arviointijakso. 

Henki­lö­koh­tai­sena avus­ta­jana ei voi toimia suku­lai­sesi tai muu läheinen henkilö ilman erityistä syytä.

Henki­lö­koh­taisen avun järjestämistavat

Henki­lö­koh­taisen avun työnantajamalli

Henki­lö­koh­taisen avun työnan­ta­ja­mal­lissa toimit itse avus­ta­jasi työnan­ta­jana.
Lisä­tie­toja: Linkki sivulle Henki­lö­koh­taisen avun työnantajamalli

Palve­luse­teli

Voit hankkia henki­lö­koh­taista apua palve­luse­te­lillä. Palve­luse­teli sopii pieniin avus­tus­tun­ti­mää­riin, tai kun työnan­ta­ja­mal­lissa tulee äkil­linen tarve saada avus­ta­jalle sijainen.
Linkki Palve­luse­teli-sivulle

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen hyväk­symät henki­lö­koh­taisen avun palve­luse­te­li­tuot­tajat löydät palve­luse­te­li­por­taa­lista.
Linkki palve­luse­te­li­por­taa­liin

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen järjes­tämä henki­lö­koh­tainen apu

Henki­lö­koh­taista apua antaa vammais­pal­ve­lujen oma avus­taja tai hyvin­voin­tialue ostaa sinulle henki­lö­koh­taista apua yksi­tyi­siltä palve­lun­tuot­ta­jilta.

Lisä­tie­toja saat vammais­pal­ve­lujen
sosi­aa­lioh­jaa­jilta ja sosiaalityöntekijöiltä.

Linkki vammais­pal­ve­lujen yhteystietoihin

Sähköiset palve­lumme

Tiesitkö, että etelä­kar­ja­lai­sena voit hoitaa monia asioita kans­samme sähköi­sesti 24/7,
vuoden jokai­sena päivänä? 

Tee arvio henki­lö­koh­taisen avun tarpees­tasi Omaolo-palvelussa:


Löydät sähköi­sesti täytet­tävän vammais­pal­ve­lu­ha­ke­muksen sosi­aa­li­huollon Omapalvelusta:

Voit tulostaa pape­risen vammais­pal­ve­lu­ha­ke­muksen vammais­pal­ve­lujen hake­mukset ‑sivulta:

Voit jättää yhtey­den­ot­to­pyynnön vammais­pal­ve­luihin sähköi­sellä lomakkeella: