Ajankohtaista vammaispalveluissa
Henkilökohtaisen avun avustajien lakko
HetaTES ‑työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työnantajamallin A‑palkkaryhmän avustajien lakko on meneillään pääkaupunkiseudulla (25.5.–31.5.)
Lakkovaroitus on annettu koko maahan ajalle 6.6.–12.6.2023.
Lakon aikana myös omainen voi toimia poikkeuksellisesti avustajana.
Jos tarvitset apua sijaisten järjestämiseen, ole yhteydessä vammaispalvelujen omatyöntekijääsi tai Iso apu ‑palvelukeskuksen ensineuvoon puh. 05 352 2370.
Välttämättömät palvelut järjestetään ensisijaisesti henkilökohtaisen avun eri järjestämistavoilla. Näitä ovat palveluseteli, ostopalvelu tai vammaispalvelujen oma avustaja.
Tarvittaessa apu voidaan järjestää myös kotihoidon avulla.
Vammaispalveluilla on olemassa myös asumisen kriisipäivystyspaikka.
Kuljetuspalvelujen puhelinnumero muuttunut
Huomio kuljetuspalvelujen käyttäjät!
Kuljetuspalvelujen tilausvälityksen puhelinnumero
Taksi Helsingillä on muuttunut 1.2.2023 alkaen.
Uusi numero on 05 420 703 00.
Numeroon soittaminen ja jonotus
maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Avoimien ovien toiminta
Vammaispalvelujen avoimien ovien toimintaa ovat
Ilta-Pumppu Toimintakeskus Pumpun tiloissa
ja avoimien ovien illat noin kerran kuussa Hovinpellolla
palveluasumisyksikkö Patruunan oleskelutilassa.
Avoimia ovia vietetään tiistaisin klo 17–19.
Toimintakeskus Pumpun osoite on Savonkatu 2, 53100 Lappeenranta
ja Patruunan osoite on Patruunankatu 4, 53300 Lappeenranta.
Silloin, kun avoimien ovien ilta on Hovinpellolla,
keskustassa ei ole Ilta-Pumppua.
Avoimien ovien toiminta on tarkoitettu täysi-ikäisille
ja sitä toteuttavat vertaisohjaajat.
Jos tarvitset apua käytännön asioissa,
kuten kyytien tilaamisessa tai wc:ssä avustamisessa,
ota oma avustaja mukaan.
Jos sinulla on yskää nuhaa, kurkkukipua
tai muita flunssan oireita,
jää kotiin, ettet tartuta muita.
Avoimien ovien toiminta kesäkuussa:
- 6.6. Piha-Yatzya ja mölkkyä läheisessä Louhenpuistossa.
Lähtö Pumpun ovelta klo 17.
Sateella lautapelejä Pumpussa. - 13.6. avoimet ovet Hovinpellolla Patruunassa.
Ohjelmassa karaokea pihalla tai sisällä sään mukaan - 20.6. ei avoimien ovien toimintaa
- 27.6. kauden viimeinen Ilta-Pumppu.
Jos on hyvä sää, menemme Satamatie 6 ‑kahvilaan
ja sieltä hiekkalinnalle.
Ota omaa rahaa mukaan,
jos haluat ostaa kahvilasta jotain.
Lähdemme kävelykadulta norppapatsaalta klo 17
ja kävelemme siitä yhdessä kahvilaan.
Jos sataa, laulamme karaokea Pumpussa.
Linkki kuvin tuettuun avoimien ovien toiminnan kesäkuun ohjelmaan
Avoimien ovien toiminta jatkuu viimeistään syyskuussa.
Tiedote alueelliseen sähkökatkoon varautumisesta
Talven aikana on mahdollista, että sähköt joudutaan Etelä-Karjalassa katkaisemaan alueellisesti sähköntuotannon vajauksen vuoksi. Kotona on hyvä varautua katkoihin hyvissä ajoin etukäteen. Sähkökatko voi tulla lyhyellä varoitusajalla. Kotoa tulisi löytyä ruokaa, vettä ja lääkkeitä koko perheelle vähintään 72 tunnin ajaksi. Mahdolliset erityisruokavaliot ja lemmikkien ruoat on myös muistettava varautumista tehtäessä.
Alla on lista asioista, jotka on hyvä huolehtia kuntoon mahdollisia katkoja ajatellen.
Valaistus:
- Taskulamppu tai paristokäyttöinen lyhty tulisi olla helposti saatavilla. Kynttilöiden polttamista ei suositella, sillä se aiheuttaa suuremman paloturvallisuusriskin, kuin lampun käyttö.
- Paristojen riittävyydestä tulee huolehtia.
Vesi ja ruoka:
- Käyttövettä tulee varata pulloihin tai astioihin kolmen vuorokauden tarve, ainakin 6 litraa per henkilö. Muista myös kotieläimet.
- Elintarvikkeet jääkaapissa ja pakastimessa selviävät lyhyestä katkosta.
- Kotiin tulisi varata ruokaa kolmen vuorokauden tarpeiksi. Ruuan lämmittäminen mikrossa tai sähköhellalla ei onnistu sähkökatkon aikana.
- Kokoa kotivara sellaisista elintarvikkeista, joita käytät muutenkin.
- Vesipullojen lisäksi taloudesta olisi hyvä löytyä kanisteri ja/tai kannellisia ämpäreitä veden noutamista ja säilyttämistä varten.
Sähkölaitteet:
- Kotihoidon laitteet, kuten kuvapuhelin, älykäs lääkeannostelija ja turvapuhelin tulee pitää pistorasiaan kytkettynä. Laitteet toimivat katkon ajan omalla akullaan ja latautuvat täyteen sähköjen palatessa.
- Myös muut ladattavat hoitolaitteet kannattaa pitää kytkettyinä pistorasiaan, jotta akku on täysi katkon alkaessa.
- Ei-välttämättömät kodin sähkölaitteet, kuten leivänpaahtimet ja vedenkeittimet tulee irrottaa pistorasiasta, jotta sähköjen palatessa yllättäen käynnistyvä laite ei aiheuta tulipalon vaaraa. Huomiothan päälle jääneet sähkölaitteet, kuten hellan.
- Suositellaan, että taloudessa olisi paristokäyttöinen radio.
- Kännykän lataamista varten olisi hyvä olla varavirtalähde.
Hygienia:
- Varalla olisi hyvä olla kosteuspyyhkeitä, jotka on tarkoitettu ihon ja intiimialueen puhdistukseen.
- Sähkökatkon aikana ei voi käyttää WC:tä. Pönttöön voi laittaa muovipussin tarpeiden keräämistä varten.
Linkki 72tuntia.fi ‑sivustolle, josta löydät lisätietoa 72 tunnin varautumiseen
Linkki selkokieliseen ohjeeseen Mitä tehdä jos sähkökatko yllättää?
Tarvittaessa voit olla yhteydessä
Imatran ja Lappeenrannan Iso apu ‑palvelukeskusten ensineuvoon
puhelin: 05 352 2370
sähköposti:[email protected]
Ensineuvo palvelee maanantaista perjantaihin klo 9–15
VaKe-työryhmä kokoontui 12.1.2023
Vammaispalveluissa toimii Vammaispalvelujen Kehittäjät (VaKe) ‑asiakasosallisuusryhmä. Työryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa ja siihen kuuluu nimetyt vammaispalvelujen asiakkaat. Kokouksissa on mukana työntekijöitä vammaissosiaalityöstä sekä tarpeen mukaan muita kutsuttuja henkilöitä.
Tammikuun kokouksen aiheena oli kuljetuspalvelut
ja esitys vakiotaksioikeuden laajentamiseksi.
Kokouksessa käytiin läpi kuljetuspalvelun tilastotietoja vuodelta 2019.
Tilastojen perusteella kuljetuspalvelun asiakasmäärät eivät ole lisääntyneet.
Kuljetuspalvelussa esiin tulleita pulmia:
- päätöksissä on pitkä käsittelyaika
- taksien aikataulujen noudattamisessa on haasteita
- taksien saamisessa on haasteita
- taksin tilaamisessa on haasteita, puhelinpalveluun on vaikeaa saada yhteyttä.
Kokouksessa todettiin, että Etelä-Karjalan alueella
vakiotaksioikeuden saamiskriteerit
ovat vammaispalveluissa tiukemmat kuin Kelassa.
Puheenjohtaja oli selvittänyt,
että muualla Suomessa tilanne on päin vastoin.
Kela-kyydeistä keskusteltiin ja todettiin,
että Kela ei korvaa enää yksityisen fysioterapian matkoja
ellei asiakkaalla ole maksusitoumusta tai palveluseteliä hyvinvointialueelta.
Vammaispalvelujen kuljetuspalvelun tilaamisessa on ollut pulmia,
sillä puhelinpalveluun ei aina saa yhteyttä.
Asiakkailta on tullut palautetta,
että vakiotaksin tilaaminen on helpompaa
kuin tilaaminen Taksi Helsingin kautta.
Kun asiakkaalla on vakiotaksioikeus,
asiakas tilaa kyydin suoraan kuljettajalta,
joka laittaa tilauksen Taksi Helsinkiin.
Kuskien tekemät tekstiviestitilaukset ovat toimineet hyvin,
mutta hekin joutuvat usein odottamaan puhelinpalveluun kauan.
Kokouksessa todettiin, että Taksi Helsingin
tulisi ilmoittaa aina tilauksen yhteydessä,
että asiakas voi ottaa minkä taksin hyvänsä,
jos tilaustaksia ei ole saatavilla.
Viestiä on viety aktiivisesti Taksi Helsingille ja viedään edelleen.
Järjestelmässä on myös niin sanottuja ylivuotoautoilijoita,
joille kyytiä tarjotaan, jos kukaan autoilijoista ei ota kyytiä.
Ryhmän jäsen oli selvittänyt, että autoilijoita on nyt 58 ja viime vuonna heitä oli 62.
Kokonaisautoilijoiden määrää on kuitenkin vaikeaa arvioida,
koska firmoilla voi olla alihankkijoita.
Tällä hetkellä aamuisin klo 7–9 ja iltapäivällä klo 13–16 on todella suuri autopula,
joka koskee myös Lappeenrantaa, ei pelkästään syrjäisempiä alueita.
Reittikuljetuksiinkin on haasteellista saada autoja.
Etelä-Karjalan alueella ei ole riittävästi autoja eikä kuljettajia.
Kokouksessa keskusteltiin siitä,
helpottaisiko vakiotaksioikeuden lisääminen pikkukunnissa taksin saamista.
Asiakkaalle on pulmallista, jos suuri osa takseista on varattuina vakiokyyteihin.
Se voi haitata taksien saatavuutta niillä asiakkailla, joilla vakiotaksioikeutta ei ole.
Erityisesti Lappeenrannan alueella vakiotaksioikeuden lisääminen
voisi heikentää taksien saatavuutta. Pikkukunnissa taksin saaminen saattaisi helpottua,
jos asiakas voisi joustaa matkojen ajankohdissa
ja sopia niistä joustavasti oman vakiokuljettajansa kanssa.
Vakiotaksit jaetaan etusijajärjestyksessä, asiakas ei voi itse valita taksia.
Työryhmä esittää, että haja-asutusalueella tehdään kokeilu,
jossa vakiotaksioikeutta tarjotaan kaikille halukkaille kuljetuspalveluasiakkaille määräajaksi. Kokeilun aikana seurataan ainakin taksien saatavuutta, palvelun käytettävyyttä ja kyytien määrää.
Kokouksessa sovittiin, että vammaispalvelujen työntekijät
ja logistiikka- ja materiaalihankintapäällikkö Jussi Kaurala muodostavat työryhmän,
joka ryhtyy valmistelemaan ja suunnittelemaan vakiotaksikokeilua.
Työryhmä tuo suunnitelmansa Vake-ryhmälle käsittelyyn.
Seuraava VaKe-työryhmän kokous on 10.5.23 klo 14–16 Lappeenrannan Iso apu ‑palvelukeskuksessa.
Jos haluat tietää lisää VaKe-ryhmän toiminnasta
tai ehdottaa aiheita ryhmän käsiteltäväksi,
ota yhteyttä vastaavaan sosiaalityöntekijään, Katriina Kunttuun.
Linkki vammaispalvelujen yhteystietoihin
HAPPEE-hanke
Tervehdys HAPPEE-hankkeesta! Sosiaaliohjaajat Laura Andelin ja Minka Hänninen aloittivat HAPPEE-hankkeessa 15.7.2022. Hankkeen tavoitteena on purkaa koronan aiheuttamaa palveluvelkaa ja kehittää toimintaa/toimintamalleja niin, ettei vastaavaa tilannetta pääsisi jatkossa syntymään.
Hankesosiaaliohjaajat tapaavat tiiviisti niitä vammaispalvelujen asiakkaita, joita koronan aiheuttaman kasaantuneen työn vuoksi ei ole ehditty riittävästi tapaamaan. Lisäksi he tapaavat asiakkaita, joiden tilanne vaatii tiiviimpää työskentelyä tai selvittelyä. Asiakkaat ovat esimerkiksi jääneet koronan vuoksi syrjään, yksin, vaille palveluja tai tippuneet palvelujen piiristä.
Hanketyöntekijät ovat ovat tavanneet asiakkaita sekä vieneet tietoa hankkeesta työntekijöille ja asiakaskunnalle. Asiakkaat ovat suhtautuneet yhteydenottoihin myönteisesti. Hanke jatkuu vuoden 2024 loppuun. HAPPEE-hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.
Sinustako tukihenkilö?
Lähtisitkö kaveriksi ulkoilemaan, harrastuksiin, ostoksille tai asiointikäynneille?
Tai ehkä avuksi harjoittelemaan ruoanlaittoa tai julkisten kulkuvälineiden käyttöä?
Eksoten vammaispalvelut etsii jatkuvasti eri-ikäisiä tukihenkilöitä täysi-ikäisille vammaisille henkilöille. Tukihenkilötoiminta perustuu asiakkaan kanssa sovittuihin tavoitteisiin ja kaikkien osapuolten vapaaehtoisuuteen. Tapaatte tuettavan henkilön kanssa 1–5 kertaa kuukaudessa ja toiminnasta saat hyvän mielen ja mielekkään tekemisen lisäksi palkkion ja toimintarahan
sekä tarvittaessa matkakorvauksia.
Jos kiinnostuit, ota rohkeasti yhteyttä, niin kerromme lisää!
- Lappeenrannan, Lemin, Luumäen, Savitaipaleen ja Taipalsaaren tukihenkilötoiminnasta vastaa sosiaaliohjaaja Kaisa Muukkonen puh. 040 651 1808
- Imatran, Parikkalan, Rautjärven ja Ruokolahden tukihenkilötoiminnasta vastaa
sosiaaliohjaaja Fanni Valtonen puh. 040 573 2447