Sosi­aa­li­huol­to­lain mukaiset, liik­ku­mista tukevat palvelut

Sosi­aa­li­huol­tona järjes­tet­tävä liik­ku­misen tuki on tarkoi­tettu
henki­löille, jotka eivät kykene itse­näi­sesti käyt­tä­mään julkisia
liiken­ne­vä­li­neitä alen­tu­neen toimin­ta­kyvyn, sairauden, vamman tai
muun vastaa­van­laisen syyn perus­teella ja joille tuki liik­ku­mi­seen on
tarpeen joka­päi­väi­seen elämään kuulu­vien asioiden hoita­mista
varten.


Liik­ku­misen tukea myön­ne­tään asiointi- ja virkis­tys­mat­koihin
ikään­ty­neille henki­löille, jotka tarvit­sevat tukea ikään­ty­mi­seen
liit­tyvän toimin­ta­kyvyn heiken­ty­misen johdosta sekä muille
liik­ku­mi­sessa tukea tarvit­se­ville henki­löille, jotka eivät ole oikeu­tet­tuja
vaikea­vam­maisten kuljetuspalveluihin.


Liik­ku­misen tuen arviointi pohjautuu asiak­kaan elämän­ti­lan­teen,
elinym­pä­ristön ja hänen vammas­taan tai sairau­des­taan aiheu­tu­vien
toimin­ta­ra­joit­teiden kartoit­ta­mi­seen. Tukea myön­net­täessä otetaan
huomioon tervey­del­liset, sosi­aa­liset, toimin­nal­liset ja
asui­nym­pä­ris­töön liit­tyvät seikat. Lopul­linen päätös tehdään aina
asiak­kaan yksi­löl­lisen palve­lu­tar­peen arvion perusteella.


Sosi­aa­li­huol­to­lain mukainen liik­ku­misen tuki myön­ne­tään
hake­muksen perus­teella. Hake­muksen liit­teeksi tarvi­taan lääkärin
lausunto tai muu sosi­aali- /terveydenhuollon henki­löstön tekemä
selvitys, jossa on kuvaus hakijan toimin­ta­ky­vystä. Koko­nai­sarvio
asiak­kaan toimin­ta­ky­vystä selvi­te­tään palve­lu­tar­peen kartoi­tuksen
avulla ja tarvit­taessa palve­lu­tar­peen arvioi­mi­seksi tehdään kotikäynti.


Kulje­tus­pal­velu voidaan myöntää ensi­si­jai­sesti henki­lölle, joilla itsellä
ei ole toimin­ta­ky­ky­ra­joit­teiden lisäksi talou­del­lisia mahdol­li­suuksia
taksi­pal­ve­lujen käyt­töön. Ohjeel­li­sena linjauk­sena tuen
myön­tä­mi­sessä käyte­tään noin 1500 euron tulo­rajaa ja 5000 euron
sääs­tö­rajaa yhdeltä henki­löltä ja 2200 euron tulo­rajaa ja 8000 euron
sääs­tö­rajaa pariskunnilta.


Sosi­aa­li­huol­to­lain mukaista liik­ku­misen tukea myön­ne­tään 8
yhden­suun­taista matkaa asioimis- ja virkis­tys­käyt­töön.
Sairaus­va­kuu­tuksen piiriin kuuluvia lääkäri- ym. matkoja ei korvata.
Asiakas maksaa omavas­tuun julkisen liiken­teen taksan mukai­sesti.
Mukana voi olla maksutta yksi saat­taja. Odotusaika on 15 minuuttia.


Eksote laskuttaa omavas­tuu­osuudet kuukausit­tain jälki­kä­teen
ja lasku lähe­te­tään postitse kotio­soit­tee­seesi tai edunvalvojallesi.

Hake­muksia ja lisä­tie­toja saa Iso apu ‑palve­lu­kes­kuk­sesta.

Vammais­pal­ve­lu­lain mukainen kuljetuspalvelu

Vaikea­vam­maisten kulje­tus­pal­velua voi hakea henkilö, jolla on
erityisiä vaikeuksia liik­ku­mi­sessa ja joka ei vammansa tai
sairau­tensa vuoksi voi käyttää julkisia liiken­ne­vä­li­neitä ilman
kohtuut­toman suuria vaikeuksia. Vaikea­vam­maisten
kulje­tus­pal­velua järjes­te­tään silloin, kun ensi­si­jaiset palvelut eivät ole
saajal­leen riit­täviä tai sopivia.


Vaikea­vam­mai­suus voi olla fyysistä, psyyk­kistä tai kogni­tii­vi­sista
syistä johtuvaa. Liikun­taes­tei­syys voi myös vaih­della vuoden­ajoista
tai sääoloista riip­puen. Vammasta aiheu­tuvan haitan tulee kestää
pääsään­töi­sesti vähin­tään yhden vuoden. Kulje­tus­pal­velua ei
yleensä myön­netä sairau­desta tai tapa­tur­masta toipu­misen ajaksi
eikä vielä kuntou­tus­vai­heessa. Pelkkä ikään­ty­mi­sestä johtuva
huonon­tunut liikun­ta­kyky ja iän tuomat esteet liik­ku­mi­seen eivät
sinänsä täytä vammais­pal­ve­lu­lain mukaisen kulje­tus­pal­velun
saamisen edel­ly­tyksiä.


Hake­muksen liit­teeksi tarvi­taan lääkärin lausunto tai muu
tervey­den­huollon henkilön tekemä selvitys, jossa on kuvaus hakijan
toimin­ta­ky­vystä, ongel­mista liik­ku­mi­sessa sekä sairauden tuomista
esteistä käyttää julkisia liikennevälineitä.


Lisä­tie­toja antaa palve­luoh­jaaja ja Iso apu –
palve­lu­keskus.


Kulje­tus­pal­ve­luja ei voi käyttää sellai­siin sairau­desta johtu­viin
matkoihin (esim. terveyskeskus‑, sairaala- ja kuntou­tus­käynnit),
joihin on mahdol­lista hakea korvausta muun lain säädännön nojalla
(Kela, vakuu­tus­yhtiö).
Kulje­tus­pal­ve­lujen hake­muksia saa Iso apu ‑palve­lu­kes­kuk­sesta tai
www.ekhva.fi- verk­ko­si­vuilta. Vaikea­vam­maisten kulje­tus­pal­velua
voi hakea myös sähköi­sesti kirjau­tu­malla eAsioin­tiin sivun oikeasta ylälai­dasta. eAsioin­tiin tunnis­tau­du­taan omilla verk­ko­pank­ki­tun­nuk­silla, mobii­li­var­men­teella tai sähköi­sellä henkilökortilla.