Tietojen pyytä­minen ja tarkastaminen

Jokai­sella on oikeus saada tietää, mitä tietoja hänestä on tallen­nettu Eksoten rekistereihin.

Kun haluat pyytää omia tai toisen henkilön sosi­aali- tai tervey­den­huollon asia­kir­joja, tehdä tieto­pyynnön henki­lö­re­kis­te­ristä tai pyytää virheel­lisen tiedon oikai­se­mista, täytä pyyntöä vastaava lomake. Ilmoita tieto­pyyn­nössä mahdol­li­simman tarkasti, mitä asia­kirjaa tai asia­kir­joja pyyn­tösi koskee. Ilmoita myös asia­kirjan päivä­määrä ja otsikko, jos tiedät ne. Jos tieto­pyyn­tösi koskee salassa pidet­tävää asia­kirjaa tai asia­kir­joja, joista tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edel­ly­tyksin, sinun on ilmoi­tet­tava myös tietojen käyt­tö­tar­koitus ja pystyt­tävä toden­ta­maan henkilöllisyytesi. 

Toimita täytetty lomake kirjaa­moon. Voit lähettää lomak­keen postitse tai tuoda sen kirjaa­moon. Huom! Sähkö­pos­tissa tieto­suoja ei ole riit­tävä salas­sa­pi­det­tävän tiedon välit­tä­mi­seksi. Salassa pidet­täviä tietoja tai asia­kir­joja ei tule lähettää sähköpostilla. 

​​​Tällä sivulla mainitut lomak­keet löydät sivulta Lomak­keet ja hakemukset

Terveys­pal­ve­luilla, perhe- ja sosi­aa­li­pal­ve­luilla sekä vanhusten palve­luilla on omat lomak­keensa tieto­pyyn­töihin ja tarkastuspyyntöihin. 

Tiedon­saan­tioi­keus julki­suus­lain mukaan

Viran­omaisten toiminnan julki­suu­desta annetun lain  (621/1999) eli julki­suus­lain mukaan jokai­sella on oikeus saada tieto viran­omaisen julki­sesta asia­kir­jasta. Julki­seen asia­kir­jaan kohdis­tuvaa pyyntöä ei tarvitse perus­tella ja sen voi tehdä anonyy­misti. Pyyntö on kuitenkin yksi­löi­tävä siten, että siitä käy ilmi, mitä asia­kirjaa tai asia­kir­joja pyyntö koskee.

Asia­kirjat voivat sisältää salassa pidet­tävää tietoa. Salas­sa­pi­dolle on aina jokin julki­suus­laista tai muusta laista tuleva peruste. Sosi­aali- ja tervey­den­huollon asia­kas­tiedot ovat salassa pidet­täviä. Tämä tarkoittaa, että sosi­aali- ja tervey­den­huollon asia­kas­tie­toja voidaan luovuttaa vain silloin, kun tietojen luovut­ta­mi­selle on laissa säädetty peruste. 

Jokai­sella on oikeus saada tieto itseään koske­vasta asia­kir­jasta. Lisäksi haki­jalla, valit­ta­jalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvol­li­suutta asia koskee (asian­osainen), on oikeus saada asiaa käsit­te­le­vältä tai käsi­tel­leeltä viran­omai­selta tieto muunkin kuin julkisen asia­kirjan sisäl­löstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsit­te­lyyn. Asian­osai­sella, hänen edus­ta­jal­laan ja avus­ta­jal­laan ei kuiten­kaan ole edellä mainittua oikeutta esimer­kiksi silloin, jos tiedon anta­minen olisi vastoin erit­täin tärkeää yleistä etua taikka lapsen etua tai muuta erit­täin tärkeätä yksi­tyistä etua.

Jos tieto­pyyn­tösi koskee salassa pidet­tävää asia­kirjaa tai asia­kir­joja, joista tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edel­ly­tyksin, sinun on pystyt­tävä toden­ta­maan henki­löl­li­syy­tesi. Jos pyydät toista henkilöä koskevia tietoja, sinun on ilmoi­tet­tava tietojen käyttötarkoitus.

Lähtö­koh­tai­sesti julki­suus­lain mukainen tieto­pyyntö käsi­tel­lään kahden viikon kuluessa siitä, kun tieto­pyyntö on vastaa­no­tettu. Mikäli pyydet­tyjä asia­kir­joja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidet­täviä osia taikka asian käsit­tely ja ratkaisu muutoin vaativat tavan­omaista suuremman työmäärän, tieto­pyyntö käsi­tel­lään ja ratkais­taan viimeis­tään kuukauden kulues­sa­siitä, kun tieto­pyyntö on vastaanotettu.

Jos tieto­pyyn­tösi koskee alai­käisen henkilön sosi­aali- tai tervey­den­huollon asia­kas­tie­toja, katso myös kohta Alai­käisen oikeus kieltää tieto­jensa antaminen.

Lomak­keet:
Julki­suus­lain mukainen tieto­pyyntö, perhe- ja sosi­aa­li­pal­velut
Julki­suus­lain mukainen tieto­pyyntö, terveys­pal­velut
Julki­suus­lain mukainen tieto­pyyntö, vanhustenpalvelut

Omien tietojen tarkastusoikeus

Poti­laalla ja asiak­kaalla on oikeus saada tietää, mitä tietoja hänestä on potilas- ja asia­kas­tie­to­re­kis­te­riin kirjattu. Tämä oikeus perustuu EU:n yleisen tieto­suoja-asetuksen (2016/679) 15 artiklaan, jonka mukaan rekis­te­röi­dyllä on oikeus saada pääsy häntä koske­viin henkilötietoihin.

Edellä mainittua oikeutta ei ole kuiten­kaan esimer­kiksi silloin, jos tietojen anta­mi­sesta saat­taisi aiheutua vakavaa vaaraa rekis­te­röidyn tervey­delle tai hoidolle taikka rekis­te­röidyn tai jonkun muun (kuten lapsen) oikeuk­sille. Jos tietojen anta­mi­sesta kiel­täy­dy­tään, anne­taan asiakkaalle/potilaalle kirjal­linen, perus­teltu vastaus kieltäytymisestä.

Sosi­aa­li­pal­ve­luissa lasten­suo­jelun asiak­kuus on muodos­tettu lapselle eikä huol­ta­jalle eli tarkas­tusoi­keutta tulee anoa lapsen nimellä. Katso myös kohta Alai­käisen oikeus kieltää tieto­jensa antaminen.

Tarkas­tusoi­keus on pääsään­töi­sesti maksu­tonta. Maksu voidaan kuitenkin periä silloin, jos samoja asia­kir­joja pyyde­tään tulos­teina tai kopioina uudel­leen vuoden sisällä.
Hinnasto, asia­kirja-ja-tieto­pal­ve­lu­maksut

Tieto­suoja-asetuksen mukainen tieto­pyyntö käsi­tel­lään ja ratkais­taan kuukauden kuluessa siitä, kun tieto­pyyntö on vastaa­no­tettu. Määrä­aikaa voidaan tarvit­taessa pidentää enin­tään kahdella kuukau­della. Mahdol­li­sesta määrä­ajan piden­tä­mi­sestä ilmoi­te­taan asiak­kaalle erikseen.

Lomak­keet:
Oikeus saada pääsy tietoihin, perhe- ja sosi­aa­li­pal­velut
Oikeus saada pääsy tietoihin, terveys­pal­velut
Oikeus saada pääsy tietoihin, vanhus­ten­pal­velut  

Virheel­listen tai epätark­kojen tietojen korjaaminen

Mikäli rekis­te­ri­tie­doissa ilmenee virheitä, on rekis­te­rin­pi­täjän omasta tai asiakkaan/potilaan aloit­teesta korjat­tava virheel­linen tieto. Tämä oikeus perustuu EU:n yleisen tieto­suoja-asetuksen (2016/679) 16 artiklaan, jonka mukaan rekis­te­röi­dyllä on oikeus vaatia, että rekis­te­rin­pi­täjä oikaisee ilman aihee­tonta viivy­tystä rekis­te­röityä koskevat epätarkat ja virheel­liset henki­lö­tiedot. Ottaen huomioon tarkoi­tukset, joihin tietoja käsi­tel­tiin, rekis­te­röi­dyllä on oikeus saada puut­teel­liset henki­lö­tiedot täyden­nettyä, muun muassa toimit­ta­malla lisäselvitys.

Korjaus­pyyntö tehdään henki­lö­koh­taisen käynnin yhtey­dessä tai kirjal­li­sesti Tiedon korjaa­mis­vaa­timus ‑lomak­keella.

Tietoja ei korjata, mikäli Eksote arvioi, että korjat­ta­vaksi vaaditut tiedot eivät ole henki­lö­tie­tojen käsit­telyn tarkoi­tuksen kannalta virheel­lisiä, epätark­koja tai puut­teel­lisia. Jos tietojen korjaa­mi­sesta kiel­täy­dy­tään, anne­taan asiakkaalle/potilaalle kirjal­linen, perus­teltu vastaus kieltäytymisestä.

Tieto­suoja-asetuksen mukainen tietojen korjaa­mis­pyyntö käsi­tel­lään ja ratkais­taan kuukauden kuluessa siitä, kun pyyntö on vastaa­no­tettu. Määrä­aikaa voidaan tarvit­taessa pidentää enin­tään kahdella kuukau­della. Mahdol­li­sesta määrä­ajan piden­tä­mi­sestä ilmoi­te­taan asiak­kaalle erikseen.

Lomake: Tiedon korjaa­mis­vaa­timus

Selvitys omien henki­lö­tie­tojen käsittelystä

Jokai­sella on oikeus tietää, kuka on käsi­tellyt häntä koskevia potilas- ja asia­kas­tie­toja (ns. loki­tieto). Loki­tie­to­pyyntö tehdään kirjal­li­sena Loki­tie­tojen tarkas­tus­pyyntö ‑lomak­keella.

Kahta vuotta vanhempia loki­tie­toja ei luovu­teta, ellei siihen ole erityistä syytä. Loki­tiedot voidaan jättää luovut­ta­matta myös silloin, jos on tiedossa, että pyydet­tyjen loki­tie­tojen anta­mi­sesta saat­taisi aiheutua vakavaa vaaraa asiak­kaan tervey­delle tai hoidolle taikka jonkun muun oikeuk­sille. Asiakas ei saa luovuttaa loki­tie­toja edel­leen tai käyttää niitä muuhun tarkoi­tuk­seen. (Laki sosi­aali- ja tervey­den­huollon asia­kas­tie­tojen sähköi­sestä käsit­te­lystä 784/2021, 26 §) 

Loki­tie­tojen tarkas­tus­pyyntö käsi­tel­lään ja ratkais­taan viimeis­tään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun pyyntö on vastaanotettu.

Lomake: Loki­tie­tojen tarkastuspyyntö

Vain­ajan tietojen luovuttaminen

Henkilön elin­ai­kaiset sosi­aali- ja tervey­den­huollon asia­kas­tiedot ovat salassa pidet­täviä myös henkilön kuoleman jälkeen.

Kuol­leen henkilön elin­ai­kana annettua terveyden- ja sairaan­hoitoa koskevia tietoja voidaan kuitenkin perus­tel­lusta kirjal­li­sesta hake­muk­sesta luovuttaa sille, joka tarvitsee tietoja tärkeiden etujensa tai oikeuk­siensa selvit­tä­mistä tai toteut­ta­mista varten. Tietoja voidaan luovuttaa vain siltä osin kuin tiedot ovat vält­tä­mät­tömiä etujen tai oikeuk­sien toteut­ta­mi­seksi. Luovu­tet­tuja tietoja ei saa käyttää tai luovuttaa edel­leen muuhun tarkoi­tuk­seen. (Laki poti­laan asemasta ja oikeuk­sista 785/1992, 13 § 3 mom. 5 kohta)

Vain­ajan sosi­aa­li­huollon asia­kas­tie­toja ei voida luovuttaa.

Vain­ajan tietojen luovut­ta­mista koskeva hakemus käsi­tel­lään lähtö­koh­tai­sesti kahden viikon kuluessa siitä, kun hakemus on vastaa­no­tettu. Mikäli pyydet­tyjä tietoja on paljon taikka asian käsit­tely ja ratkaisu muutoin vaativat tavan­omaista suuremman työmäärän, hakemus käsi­tel­lään ja ratkais­taan viimeis­tään kuukauden kuluessa siitä, kun hakemus on vastaanotettu.

Lomake: Hakemus vain­ajan tietojen luovuttamiseksi

Alai­käisen oikeus kieltää tieto­jensa antaminen

Tervey­den­huollon tiedot

Alai­käi­sellä poti­laalla on oikeus kieltää tervey­den­ti­laansa ja hoitoansa koske­vien tietojen anta­minen huol­ta­jal­leen tai muulle lail­li­selle edus­ta­jal­leen, jos hän ikäänsä ja kehi­tys­ta­soonsa nähden kykenee päät­tä­mään hoidos­taan. (Laki poti­laan asemasta ja oikeuk­sista 785/1992, 9 §)

Sosi­aa­li­huollon tiedot

Alai­käinen voi ottaen huomioon hänen ikänsä ja kehi­tys­ta­sonsa sekä asian laatu paina­vasta syystä kieltää anta­masta itseään koskevia tietoja lail­li­selle edus­ta­jal­leen, jollei se ole selvästi alai­käisen edun vastaista. Jos alai­käinen tai hänen lail­linen edus­ta­jansa ovat asian­osai­sena sosi­aa­li­huoltoa koske­vassa asiassa, lail­li­sella edus­ta­jalla on kuitenkin oikeus tiedon­saan­tiin siten kuin viran­omaisen toiminnan julki­suu­desta annetun lain 11 §:ssä sääde­tään. (Laki sosi­aa­li­huollon asiak­kaan asemasta ja oikeuk­sista 812/2000, 11 §)

Oppilas- ja opis­ke­li­ja­huollon tiedot

Alai­käinen ja muu vajaa­val­tainen voi, ottaen huomioon hänen ikänsä, kehi­tys­ta­sonsa ja muut henki­lö­koh­taiset ominai­suu­tensa sekä asian laatu, paina­vasta syystä kieltää itseään koskevia salassa pidet­täviä opis­ke­lu­huollon tietoja huol­ta­jal­leen tai muulle lail­li­selle edus­ta­jal­leen, jollei se ole selvästi hänen etunsa vastaista. Arvion vajaa­val­taisen edun toteu­tu­mi­sesta tekee opis­ke­lu­huollon henki­lös­töön kuuluva sosi­aali- tai tervey­den­huollon ammat­ti­hen­kilö. (Oppilas- ja opis­ke­li­ja­huol­to­laki 1287/2013, 18 §)

Jos alai­käisen tietoja ei anneta huol­ta­jalle tai muulle lail­li­selle edus­ta­jalle, tietojen pyytä­jälle anne­taan asiassa kirjal­linen, vali­tus­kel­poinen päätös.