Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Tältä sivulta löydät tietoa asiakkaan ja potilaan oikeuksista. Muita aiheeseen liittyviä sivujamme ovat
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
- Hoitoon pääsy
- Lomakkeet ja hakemukset
- Oikeus saavutettavuuteen
- Palvelujen myöntämisen periaatteet
- Potilas- ja asiakastietojen tarkastaminen
- Sosiaali- ja potilasasiamies
- Tietojen tarkistaminen
- Terveys- ja hoitosuunnitelma
Terveydenhuollon asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
Potilaan asemasta ja oikeuksista säädetyn lain nojalla potilaalla on:
- Oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun kunnioittaen hänen itsemääräämisoikeuttaan, ihmisarvoa, yksityisyyttä ja vakaumustaan.
- Oikeus terveydentilan edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon, asialliseen tutkimukseen ja oikeaan hoitopaikkaan.
- Oikeus kieltäytyä tutkimuksesta tai hoidosta.
- Oikeus tarpeelliseen tiedonsaantiin ymmärrettävässä muodossa koko hoidon ajan. Tarvittaessa järjestettävä tulkkaus.
- Oikeus saada tietää hoitoon jonottamisen syy ja kesto.
- Oikeus saada tarvittaessa tutkimusta, hoitoa, lääkinnällistä kuntoutusta koskeva tai muu vastaava suunnitelma.
- Oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne.
- Oikeus asiakirjasalaisuuteen ja työntekijöiden vaitioloon.
- Oikeus sopia hoitotavasta mahdollisuuksien mukaan.
- Oikeus tulla kuulluksi alaikäisenäkin.
- Oikeus tehdä muistutus hoidostaan tai kohtelustaan hoitoyksikön johtavalle viranhaltijalle.
- Velvollisuus antaa terveydenhuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.
Muistutus, terveys- ja vanhustenpalvelut — siirry sivulle lomakkeet
Sosiaalihuollon asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan asiakkaalla on:
- Oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää.
- Oikeus saada selvitys toimenpidevaihtoehdoista.
- Oikeus saada toivomuksensa, mielipiteensä, etunsa ja yksilölliset tarpeensa huomioon otetuiksi sosiaalihuollon toteutuksessa.
- Oikeus saada ymmärrettävällä tavalla selvitys palvelu- ja toimenpidevaihtoehdoista sekä oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
- Oikeus saada päätös, sopimus ja/tai suunnitelma sosiaalihuollon järjestämisestä.
- Oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne.
- Oikeus asiakirjasalaisuuteen ja sosiaalihuollon työntekijöiden vaitioloon.
- Oikeus tehdä muistutus huonosta palvelusta ja kohtelusta.
- Velvollisuus antaa sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.
Sosiaali- ja potilasasiamies neuvoo sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaita heidän oikeuksissaan ja avustaa tarvittaessa.
Muistutus, perhe- ja sosiaalipalvelut — siirry sivulle lomakkeet
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 1992/785
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812