Elin­ta­paoh­jaus

Elin­ta­paoh­jaus

Elin­ta­paoh­jauksen tavoit­teena on tukea sinua huoleh­ti­maan hyvin­voin­nis­tasi ja tervey­des­täsi. Ohjaus on asian­tun­tijan ja asiak­kaan välistä yhteis­työtä, missä pohdi­taan yhdessä erilaisia pieniä tavoit­teita elin­ta­po­jesi muutok­seen. Ohjaus on yksi­löl­listä ja sinun tarpeis­tasi lähtevää. 

Hyvin­voin­ti­val­men­taja on tervey­den­huollon ammat­ti­lainen ja elin­ta­paoh­jausta tehdään yhteis­työssä kuntien liikun­ta­neu­vo­jien kanssa. 

Elin­tavat ja onnel­li­suus LL Säde Stenlund

Kenelle elin­ta­paoh­jaus on tarkoitettu ?

Elin­ta­paoh­jaus on tarkoi­tettu tervey­tensä kannalta riski­ryh­mässä oleville etelä­kar­ja­lai­sille, joilla on huoli omasta hyvin­voin­nis­taan ja tervey­des­tään. Ohjaus on tarkoi­tettu nuorille, aikui­sille ja ikääntyneille.

Onko sinulla ?

  • kohonnut veren­paine, koles­te­roli tai verensokeri
  • haas­teita painonhallinnassa
  • liian vähän liikuntaa
  • haas­teita unen kanssa
  • niko­tii­ni­tuot­teiden käyttöä
  • riski sairastua elin­ta­voista johtu­viin elintapasairauksiin
Aktiivinen senioripari hölkkää koiran kanssa luonnon helmassa

Omaolon terveys­tar­kas­tuksen avulla voit arvioida myös omaa tervey­den­ti­laasi. Kyselyn tulok­sena saat arvion tule­vasta tervey­des­täsi ja henki­sestä hyvin­voin­nis­tasi sekä ohjeita, miten voit yllä­pitää ja edistää niitä. Omaolon kautta pääset suoraan varaa­maan etävas­taan­ot­toajan hyvinvointivalmentajalle. 

Yksi­löl­listä ohjausta

  • Elin­ta­paoh­jaus on maksutonta.
  • Ohjaus kestää keski­määrin 6- 12 kk. 
  • Tapaa­misia on 1–2 kk välein ja ne sovi­taan yksi­löl­li­sesti sinun tarpeis­tasi lähtöisin.

Alku­kar­toitus (1.käynti)

Ensim­mäi­sellä käyn­nillä selvi­te­tään nyky­ti­lanne keskus­te­le­malla sekä teke­mällä erilaisia mittauksia (veren­paine, paino, pituus, tupa­kointi, alko­holin käyttö jne.) Käydään läpi tervey­den­tilaa, elämän­ti­lan­netta sekä voima­va­roja ja motivaatiota. 

Asiakas asettaa itse omat tavoit­teensa elin­ta­pojen muutok­selle ja ammat­ti­lainen tukee ja ohjaa sopivia keinoja tavoit­teiden saavut­ta­mi­seksi. Sovi­taan yhdessä seurantakäynneistä.

Seuran­ta­käynnit (2.-5 käyntiä)

Käydään läpi edis­ty­mistä, haas­teita ja onnis­tu­misia sekä yllä­pi­de­tään motivaatiota. 

Loppu­käynti

Käydään läpi elin­ta­paoh­jauksen prosessi. Tehdään yhdessä jatko­suun­ni­telma, jota voit lähteä itse­näi­sesti toteut­ta­maan valmen­nuksen jälkeen. Viimei­sellä kerralla kerä­tään myös asia­kas­pa­laute elin­ta­paoh­jauksen kehittämiseksi.

Liit­teet:

Hyvin­voin­ti­val­men­ta­jalle ohjau­tu­minen sekä ajan varaaminen

Hyvin­voin­ti­val­men­tajan vastaa­no­tolle et tarvitse lähe­tettä. Voita varata ensim­mäisen ajan asioin­ti­pal­ve­lusta tai soit­ta­malla hyvin­voin­ti­val­men­ta­jalle. Tervey­den­huollon henki­lö­kunta voi myös varata ajan sinulle. 

Hyvin­voin­ti­val­men­tajan vastaan­ot­toja on jokaisen kunnan terveys- ja hyvin­voin­tia­se­milla sekä Imat­ralla Iso avussa ja Lappeen­ran­nassa Lehmus­ko­dilla. Varaa ensim­mäi­selle tapaa­mi­selle aikaa noin tunti. Seuran­ta­käynnit toteu­te­taan ensi­si­jai­sesti etävas­taan­ot­toina tai puhe­li­mitse.

Jos et pääse­kään vara­tulle vastaanottoajalle

Hyvin­voin­ti­val­men­tajan ajan voit tarvit­taessa perua teks­ti­vies­tillä tai puhe­li­mitse suoraan hyvin­voin­ti­val­men­ta­jalle tai toimiston nume­roon 040 194 4883. Mainitse vies­tissä nimesi sekä varattu aika jonka perut. Aika tulee perua 24 tuntia ennen varatun ajan alka­mista, jotta se katso­taan peruutetuksi. 

Peruut­ta­mat­to­mista ja käyt­tä­mättä jäte­tyistä palve­luista voidaan periä asia­kas­mak­su­hin­naston mukainen maksu.

Yhteys­tiedot

Sähköiset palve­lumme

Tiesitkö, että etelä­kar­ja­lai­sena voit hoitaa monia asioita kans­samme sähköi­sesti 24/7, vuoden jokai­sena päivänä?