Ajan­koh­taista vammaispalveluissa

Henki­lö­koh­taisen avun avus­ta­jien lakko

HetaTES ‑työeh­to­so­pi­muksen piiriin kuulu­vien työnan­ta­ja­mallin A‑palkkaryhmän avus­ta­jien lakko on meneil­lään pääkau­pun­ki­seu­dulla (25.5.–31.5.)
Lakko­va­roitus on annettu koko maahan ajalle 6.6.–12.6.2023. 
Lakon aikana myös omainen voi toimia poik­keuk­sel­li­sesti avus­ta­jana. 
Jos tarvitset apua sijaisten järjes­tä­mi­seen, ole yhtey­dessä vammais­pal­ve­lujen omatyön­te­ki­jääsi tai Iso apu ‑palve­lu­kes­kuksen ensi­neu­voon puh. 05 352 2370.
Vält­tä­mät­tömät palvelut järjes­te­tään ensi­si­jai­sesti henki­lö­koh­taisen avun eri järjes­tä­mis­ta­voilla. Näitä ovat palve­luse­teli, osto­pal­velu tai vammais­pal­ve­lujen oma avus­taja.
Tarvit­taessa apu voidaan järjestää myös koti­hoidon avulla.
Vammais­pal­ve­luilla on olemassa myös asumisen kriisipäivystyspaikka.

Kulje­tus­pal­ve­lujen puhe­lin­nu­mero muuttunut

Huomio kulje­tus­pal­ve­lujen käyt­täjät!
Kulje­tus­pal­ve­lujen tilaus­vä­li­tyksen puhe­lin­nu­mero 
Taksi Helsin­gillä on muut­tunut 1.2.2023 alkaen.
Uusi numero on 05 420 703 00. 
Nume­roon soit­ta­minen ja jonotus
maksaa paikal­lis­verkko- tai matkapuhelinmaksun.

Avoi­mien ovien toiminta 

Vammais­pal­ve­lujen avoi­mien ovien toimintaa ovat
Ilta-Pumppu Toimin­ta­keskus Pumpun tiloissa
ja avoi­mien ovien illat noin kerran kuussa Hovin­pel­lolla
palve­lua­su­mi­syk­sikkö Patruunan oles­ke­lu­ti­lassa.

Avoimia ovia viete­tään tiis­taisin klo 17–19.
Toimin­ta­keskus Pumpun osoite on Savon­katu 2, 53100 Lappeen­ranta
ja Patruunan osoite on Patruu­nan­katu 4, 53300 Lappeen­ranta.
Silloin, kun avoi­mien ovien ilta on Hovin­pel­lolla,
keskus­tassa ei ole Ilta-Pumppua.

Avoi­mien ovien toiminta on tarkoi­tettu täysi-ikäi­sille
ja sitä toteut­tavat vertai­soh­jaajat.
Jos tarvitset apua käytännön asioissa,
kuten kyytien tilaa­mi­sessa tai wc:ssä avus­ta­mi­sessa,
ota oma avus­taja mukaan.

Jos sinulla on yskää nuhaa, kurk­ku­kipua
tai muita flunssan oireita,
jää kotiin, ettet​ tartuta muita.

Avoi­mien ovien toiminta kesäkuussa:

  • 6.6. Piha-Yatzya ja mölkkyä lähei­sessä Louhen­puis­tossa.
    Lähtö Pumpun ovelta klo 17.
    Sateella lauta­pe­lejä Pumpussa.
  • 13.6. avoimet ovet Hovin­pel­lolla Patruu­nassa.
    Ohjel­massa karaokea pihalla tai sisällä sään mukaan
  • 20.6. ei avoi­mien ovien toimintaa
  • 27.6. kauden viimeinen Ilta-Pumppu.
    Jos on hyvä sää, menemme Sata­matie 6 ‑kahvi­laan
    ja sieltä hiek­ka­lin­nalle.
    Ota omaa rahaa mukaan,
    jos haluat ostaa kahvi­lasta jotain.
    Lähdemme käve­ly­ka­dulta norp­pa­pat­saalta klo 17
    ja käve­lemme siitä yhdessä kahvi­laan.
    Jos sataa, laulamme karaokea Pumpussa.

Linkki kuvin tuet­tuun avoi­mien ovien toiminnan kesä­kuun ohjelmaan

Avoi­mien ovien toiminta jatkuu viimeis­tään syyskuussa.

Tiedote alueel­li­seen sähkö­kat­koon varautumisesta 

Talven aikana on mahdol­lista, että sähköt joudu­taan Etelä-Karja­lassa katkai­se­maan alueel­li­sesti sähkön­tuo­tannon vajauksen vuoksi. Kotona on hyvä varautua katkoihin hyvissä ajoin etukä­teen. Sähkö­katko voi tulla lyhyellä varoi­tusa­jalla. Kotoa tulisi löytyä ruokaa, vettä ja lääk­keitä koko perheelle vähin­tään 72 tunnin ajaksi. Mahdol­liset erityis­ruo­ka­va­liot ja lemmik­kien ruoat on myös muis­tet­tava varau­tu­mista tehtäessä.

Alla on lista asioista, jotka on hyvä huolehtia kuntoon mahdol­lisia katkoja ajatellen.

Valaistus:

  • Tasku­lamppu tai paris­to­käyt­töinen lyhty tulisi olla helposti saata­villa. Kynt­ti­löiden polt­ta­mista ei suosi­tella, sillä se aiheuttaa suuremman palo­tur­val­li­suus­riskin, kuin lampun käyttö.
  • Paris­tojen riit­tä­vyy­destä tulee huolehtia.

Vesi ja ruoka:

  • Käyt­tö­vettä tulee varata pulloihin tai astioihin kolmen vuoro­kauden tarve, ainakin 6 litraa per henkilö. Muista myös kotieläimet.
  • Elin­tar­vik­keet jääkaa­pissa ja pakas­ti­messa selviävät lyhyestä katkosta. 
  • Kotiin tulisi varata ruokaa kolmen vuoro­kauden tarpeiksi. Ruuan lämmit­tä­minen mikrossa tai sähkö­hel­lalla ei onnistu sähkö­katkon aikana. 
  • Kokoa koti­vara sellai­sista elin­tar­vik­keista, joita käytät muutenkin. 
  • Vesi­pul­lojen lisäksi talou­desta olisi hyvä löytyä kanis­teri ja/tai kannel­lisia ämpä­reitä veden nouta­mista ja säilyt­tä­mistä varten.

Sähkö­lait­teet:

  • Koti­hoidon lait­teet, kuten kuva­pu­helin, älykäs lääkean­nos­te­lija ja turva­pu­helin tulee pitää pisto­ra­siaan kytket­tynä. Lait­teet toimivat katkon ajan omalla akul­laan ja latau­tuvat täyteen sähköjen palatessa.
  • Myös muut ladat­tavat hoito­lait­teet kannattaa pitää kytket­tyinä pisto­ra­siaan, jotta akku on täysi katkon alkaessa.
  • Ei-vält­tä­mät­tömät kodin sähkö­lait­teet, kuten leivän­paah­timet ja veden­keit­timet tulee irrottaa pisto­ra­siasta, jotta sähköjen pala­tessa yllät­täen käyn­nis­tyvä laite ei aiheuta tuli­palon vaaraa. Huomiothan päälle jääneet sähkö­lait­teet, kuten hellan.
  • Suosi­tel­laan, että talou­dessa olisi paris­to­käyt­töinen radio.
  • Kännykän lataa­mista varten olisi hyvä olla varavirtalähde.

Hygienia:

  • Varalla olisi hyvä olla kosteus­pyyh­keitä, jotka on tarkoi­tettu ihon ja intii­mia­lueen puhdistukseen.
  • Sähkö­katkon aikana ei voi käyttää WC:tä. Pönt­töön voi laittaa muovi­pussin tarpeiden kerää­mistä varten.

Linkki 72tuntia.fi ‑sivus­tolle, josta löydät lisä­tietoa 72 tunnin varautumiseen

Linkki selko­kie­li­seen ohjee­seen Mitä tehdä jos sähkö­katko yllättää?

Tarvit­taessa voit olla yhtey­dessä
Imatran ja Lappeen­rannan Iso apu ‑palve­lu­kes­kusten ensi­neu­voon
puhelin: 05 352 2370
sähköposti:[email protected]
Ensi­neuvo palvelee maanan­taista perjan­taihin klo 9–15

VaKe-työryhmä kokoontui 12.1.2023

Vammais­pal­ve­luissa toimii Vammais­pal­ve­lujen Kehit­täjät (VaKe) ‑asia­kas­osal­li­suus­ryhmä. Työryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa ja siihen kuuluu nimetyt vammais­pal­ve­lujen asiak­kaat. Kokouk­sissa on mukana työn­te­ki­jöitä vammais­so­si­aa­li­työstä sekä tarpeen mukaan muita kutsut­tuja henki­löitä.

Tammi­kuun kokouksen aiheena oli kulje­tus­pal­velut
ja esitys vakio­tak­sioi­keuden laajen­ta­mi­seksi.
Kokouk­sessa käytiin läpi kulje­tus­pal­velun tilas­to­tie­toja vuodelta 2019.
Tilas­tojen perus­teella kulje­tus­pal­velun asia­kas­määrät eivät ole lisääntyneet.

Kulje­tus­pal­ve­lussa esiin tulleita pulmia:

  • päätök­sissä on pitkä käsittelyaika
  • taksien aika­tau­lujen noudat­ta­mi­sessa on haasteita
  • taksien saami­sessa on haasteita
  • taksin tilaa­mi­sessa on haas­teita, puhe­lin­pal­ve­luun on vaikeaa saada yhteyttä.

Kokouk­sessa todet­tiin, että Etelä-Karjalan alueella
vakio­tak­sioi­keuden saamis­kri­teerit
ovat vammais­pal­ve­luissa tiukemmat kuin Kelassa.
Puheen­joh­taja oli selvit­tänyt,
että muualla Suomessa tilanne on päin vastoin.
Kela-kyydeistä keskus­tel­tiin ja todet­tiin,
että Kela ei korvaa enää yksi­tyisen fysio­te­ra­pian matkoja
ellei asiak­kaalla ole maksusi­tou­musta tai palve­luse­teliä hyvinvointialueelta.

Vammais­pal­ve­lujen kulje­tus­pal­velun tilaa­mi­sessa on ollut pulmia,
sillä puhe­lin­pal­ve­luun ei aina saa yhteyttä.
Asiak­kailta on tullut palau­tetta,
että vakio­taksin tilaa­minen on helpompaa
kuin tilaa­minen Taksi Helsingin kautta.
Kun asiak­kaalla on vakio­tak­sioi­keus,
asiakas tilaa kyydin suoraan kuljet­ta­jalta,
joka laittaa tilauksen Taksi Helsin­kiin.
Kuskien tekemät teks­ti­vies­ti­ti­laukset ovat toimi­neet hyvin,
mutta hekin joutuvat usein odot­ta­maan puhe­lin­pal­ve­luun kauan.

Kokouk­sessa todet­tiin, että Taksi Helsingin
tulisi ilmoittaa aina tilauksen yhtey­dessä,
että asiakas voi ottaa minkä taksin hyvänsä,
jos tilaus­taksia ei ole saata­villa.
Viestiä on viety aktii­vi­sesti Taksi Helsin­gille ja viedään edel­leen.
Järjes­tel­mässä on myös niin sanot­tuja ylivuo­toau­toi­li­joita,
joille kyytiä tarjo­taan, jos kukaan autoi­li­joista ei ota kyytiä.

Ryhmän jäsen oli selvit­tänyt, että autoi­li­joita on nyt 58 ja viime vuonna heitä oli 62.
Koko­nai­sau­toi­li­joiden määrää on kuitenkin vaikeaa arvioida,
koska firmoilla voi olla alihank­ki­joita.
Tällä hetkellä aamuisin klo 7–9 ja ilta­päi­vällä klo 13–16 on todella suuri auto­pula,
joka koskee myös Lappeen­rantaa, ei pelkäs­tään syrjäi­sempiä alueita.
Reit­ti­kul­je­tuk­siinkin on haas­teel­lista saada autoja.
Etelä-Karjalan alueella ei ole riit­tä­västi autoja eikä kuljettajia.

Kokouk­sessa keskus­tel­tiin siitä,
helpot­tai­siko vakio­tak­sioi­keuden lisää­minen pikku­kun­nissa taksin saamista.
Asiak­kaalle on pulmal­lista, jos suuri osa takseista on varat­tuina vakio­kyy­teihin.
Se voi haitata taksien saata­vuutta niillä asiak­kailla, joilla vakio­tak­sioi­keutta ei ole.
Erityi­sesti Lappeen­rannan alueella vakio­tak­sioi­keuden lisää­minen
voisi heikentää taksien saata­vuutta. Pikku­kun­nissa taksin saaminen saat­taisi helpottua,
jos asiakas voisi joustaa matkojen ajan­koh­dissa
ja sopia niistä jous­ta­vasti oman vakio­kul­jet­ta­jansa kanssa.
Vakio­taksit jaetaan etusi­ja­jär­jes­tyk­sessä, asiakas ei voi itse valita taksia.

Työryhmä esittää, että haja-asutusa­lu­eella tehdään kokeilu,
jossa vakio­tak­sioi­keutta tarjo­taan kaikille haluk­kaille kulje­tus­pal­ve­lua­siak­kaille määrä­ajaksi. Kokeilun aikana seura­taan ainakin taksien saata­vuutta, palvelun käytet­tä­vyyttä ja kyytien määrää.

Kokouk­sessa sovit­tiin, että vammais­pal­ve­lujen työn­te­kijät
ja logis­tiikka- ja mate­ri­aa­li­han­kin­ta­pääl­likkö Jussi Kaurala muodos­tavat työryhmän,
joka ryhtyy valmis­te­le­maan ja suun­nit­te­le­maan vakio­tak­si­ko­keilua.
Työryhmä tuo suun­ni­tel­mansa Vake-ryhmälle käsittelyyn.

Seuraava VaKe-työryhmän kokous on 10.5.23 klo 14–16 Lappeen­rannan Iso apu ‑palve­lu­kes­kuk­sessa.

Jos haluat tietää lisää VaKe-ryhmän toimin­nasta
tai ehdottaa aiheita ryhmän käsi­tel­tä­väksi,
ota yhteyttä vastaa­vaan sosi­aa­li­työn­te­ki­jään, Katriina Kunt­tuun.
Linkki vammais­pal­ve­lujen yhteystietoihin

HAPPEE-hanke

Tervehdys HAPPEE-hank­keesta! Sosi­aa­lioh­jaajat Laura Andelin ja Minka Hänninen aloit­tivat HAPPEE-hank­keessa 15.7.2022. Hank­keen tavoit­teena on purkaa koronan aiheut­tamaa palve­lu­velkaa ja kehittää toimintaa/toimintamalleja niin, ettei vastaavaa tilan­netta pääsisi jatkossa syntymään.

Hanke­so­si­aa­lioh­jaajat tapaavat tiiviisti niitä vammais­pal­ve­lujen asiak­kaita, joita koronan aiheut­taman kasaan­tu­neen työn vuoksi ei ole ehditty riit­tä­västi tapaa­maan. Lisäksi he tapaavat asiak­kaita, joiden tilanne vaatii tiiviimpää työs­ken­telyä tai selvit­telyä. Asiak­kaat ovat esimer­kiksi jääneet koronan vuoksi syrjään, yksin, vaille palve­luja tai tippu­neet palve­lujen piiristä.

Hanke­työn­te­kijät ovat ovat tavan­neet asiak­kaita sekä vieneet tietoa hank­keesta työn­te­ki­jöille ja asia­kas­kun­nalle. Asiak­kaat ovat suhtau­tu­neet yhtey­den­ot­toihin myön­tei­sesti. Hanke jatkuu vuoden 2024 loppuun. HAPPEE-hanketta rahoittaa sosi­aali- ja terveysministeriö.

Sinus­tako tukihenkilö? 

Lähti­sitkö kave­riksi ulkoi­le­maan, harras­tuk­siin, ostok­sille tai asioin­ti­käyn­neille?
Tai ehkä avuksi harjoit­te­le­maan ruoan­laittoa tai julkisten kulku­vä­li­neiden käyttöä?
Eksoten vammais­pal­velut etsii jatku­vasti eri-ikäisiä tuki­hen­ki­löitä täysi-ikäi­sille vammai­sille henki­löille. Tuki­hen­ki­lö­toi­minta perustuu asiak­kaan kanssa sovit­tuihin tavoit­tei­siin ja kaik­kien osapuolten vapaa­eh­toi­suu­teen. Tapaatte tuet­tavan henkilön kanssa 1–5 kertaa kuukau­dessa ja toimin­nasta saat hyvän mielen ja mielek­kään teke­misen lisäksi palk­kion ja toimin­ta­rahan
sekä tarvit­taessa matkakorvauksia. 

Jos kiin­nos­tuit, ota rohkeasti yhteyttä, niin kerromme lisää! 

  • Lappeen­rannan, Lemin, Luumäen, Savi­tai­pa­leen ja Taipal­saaren tuki­hen­ki­lö­toi­min­nasta vastaa sosi­aa­lioh­jaaja Kaisa Muuk­konen puh. 040 651 1808
  • Imatran, Parik­kalan, Raut­järven ja Ruoko­lahden tuki­hen­ki­lö­toi­min­nasta vastaa 
    sosi­aa­lioh­jaaja Fanni Valtonen puh. 040 573 2447