Lapsiperheiden kotipalvelu
Toimintayksikön esimies Minna Torniainen puh. 040 549 3386
- Lauritsalan neuvola, Karjalantie 2
53300 Lappeenranta - Napinkuja 3 C, 55100 Imatra
Lapsiperheiden kotipalvelun tarpeesta on kysymys silloin, kun perhe tarvitsee konkreettista apua ja tukea selvitäkseen arkielämään liittyvistä asioiden hoidosta, lasten hoidon, kasvatuksen ja kehityksen osalta eikä perheen käytettävissä ole omaa lähiverkostoa tai muuta palvelua ja perheen tilanne edellyttää kotipalvelun ammattihenkilöstön tukea. Lapsiperheiden kotipalvelun keskeisenä tavoitteena on perheen omien voimavarojen vahvistaminen.
Lapsiperheiden kotipalvelun tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Kotipalvelua haetaan Lapsiperheiden kotipalveluhakemus ‑lomakkeella tai puhelimitse. Yhteydenotot puhelimitse suoraan toimintayksikön esimieheen. Voit varata myös oman puhelinajan Etelä-Karjalan hyvinvointialueen sähköisten asiointipalveluiden kautta.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen e‑Asiointi
Lapsiperheiden kotipalvelu on tavoitteellista ja määräaikaista työskentelyä yhdessä perheiden kanssa. Lapsiperheiden kotipalvelusta peritään asiakasmaksu. Asiakasmaksulain 11§:n mukaisesti asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää perimättä kokonaan, mikäli perheen toimeentulon edellytykset huomioon ottaen siihen on syytä.
Linkki asiakasmaksujen sivulle
Etelä-Karjalan hyvinvointialue järjestää lapsiperheiden kotipalvelua omana työnä tai palvelusetelillä. Voit tutustua palvelutuottajiin ja vertailla palveluntuottajien hintoja alla olevasta linkistä.
Linkki palveluseteli sivulle
Kotipalvelun myöntämisen kriteerit:
1. raskauteen tai synnytykseen liittyvä erityinen tuen tarve
2. monikkoperheen vauvavaiheeseen liittyvä avun tarve
3. lasten hoidollisen tai kasvatuksellisen ohjauksen tarve
4. ohjauksen ja neuvonnan tarve perheen arkirutiinien hallinnassa ja perheen oman toimintakyvyn vahvistamisessa
5. sairauteen, vammaan tai muuhun vastaavanlaiseen toimintakykyä alentavaan syyhyn liittyvä perheen palvelutarve
6. vanhemman äkilliseen tai pitkäaikaiseen väsymykseen tai uupumukseen liittyvä perheen palvelutarve
7. äkillisistä elämänmuutoksista tai perheen kriisitilanteesta johtuva käytännön avun tarve
8. lastenhoidon tarve vanhemman välttämättömien asiointikäyntien vuoksi, esim. sairaala- ja terapiakäynnit
Kotipalvelua ei pääsääntöisesti myönnetä esimerkiksi seuraavan- laisissa tapauksissa:
1. pelkkään siivoukseen
2. pitkäkestoiseen, päivittäiseen päivähoitoikäisen lapsen hoitoon
3. vanhemman työssäkäynnin mahdollistamiskesi, koskee myös pienten koululaisten aamu‑, iltapäivä- ja loma-ajoista johtuvia lastenhoitotarpeita ja sairaan lapsen hoitoa vanhempien työssäkäynnin vuoksi
4. kotona tehtävän etätyön tai opiskellun vuoksi
5. henkilökohtaisen avustajan tarpeeseen
6. vanhempien harrastusten tai yhteisen ajan vuoksi
Sähköiset palvelumme
Tiesitkö, että eteläkarjalaisena voit hoitaa monia asioita kanssamme sähköisesti 24/7, vuoden jokaisena päivänä?