Kuvassa valkealla pöydällä stetoskooppi ja kannettava tietokone.

Yhteinen tule­vai­suus − Eksoten hyvin­voin­ti­blogi: Etävas­taan­otto on sujuva, luotet­tava ja turval­linen vaihtoehto

, ,
Kuvassa valkealla pöydällä stetoskooppi ja kannettava tietokone.

​​Yle uutisoi 4.1, että ”Kolarin kunta on koko maan mitta­kaa­vassa edel­lä­kä­vijä etäyh­teyk­sien hyödyn­tä­mi­sessä perus­ter­vey­den­huollon vastaa­no­toilla”. Tilastot kertovat, että etäkäyn­tien osuus oli Kola­rissa koko maan suurin. Kola­rissa ei ole hoito­jo­noja, ja asiak­kaat ovat tyyty­väisiä palve­lujen nopeu­teen ja tarkoi­tuk­sen­mu­kai­suu­teen. Voit lukea Ylen uutisen tästä​

Etävas­taan­oton edut ovat sen paik­ka­riip­pu­mat­to­muu­dessa ja ajan sääs­tössä. Siksi se on hyvin houkut­te­leva palve­lu­vaih­toehto asiak­kaalle, hoita­jalle ja lääkä­rille. Etävas­taan­ot­tojen lisään­ty­minen tuo lääkä­reille enemmän aikaa lähi­vas­taan­ot­toihin. Asiak­kaana sinun ei tarvitse varata aikaa kulke­mi­seen tai park­ki­paikan etsi­mi­seen, vaan asiointi hoituu helposti ja jous­ta­vasti mistä vaan, missä netti toimii. Tarvitset tieto­ko­neen tai mobii­li­lait­teen. Usein riittää pelkkä puhelin. 

Ekso­tessa etävas­taan­ot­toja tarjo­taan muun muassa hoitaja- ja lääkä­ri­vas­taa­no­toilla, fysio­te­ra­piassa, suun tervey­den­huol­lossa, neuvo­lassa, koulu- ja opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lossa, omais­hoi­dossa, vammais­pal­ve­luissa, aikuis­so­si­aa­li­työssä sekä mielen­ter­veys- ja päih­de­pal­ve­luissa. Ammat­ti­hen­kilö arvioi ja sopii aina yhdessä asiak­kaan kanssa yksi­löl­li­sesti, miten palvelu sopii asiak­kaan tarpee­seen ja kuinka hoidon jatku­vuus taataan, mikäli tarvi­taan seurantaa ja jatko­käyntiä. Lisä­tietoa on Eksoten verk­ko­si­vuilla: Eksoten toimi­pis­teet > Etävastaanotto​ 

Etäpal­velut ovat yksi valta­kun­nal­linen kehit­tä­misen kohde hyvin­voin­tia­lueilla, osana laajempaa asia­kas­läh­töistä palve­lu­ko­ko­nai­suutta. Etelä-Karja­las­sakin kehi­tämme suju­vampia palve­luita ja etäpal­velut ovat jatkossa yhä suurempi osa soten perus­pal­ve­luita, joissa toteu­tuvat vaivat­to­muus, enna­kointi ja tarkoi­tuk­sen­mu­kai­suus. Etäpal­ve­luissa luon­nol­li­sesti huomioi­daan myös asia­kas­tur­val­li­suus sekä tieto­tur­vaan liit­tyvät asiat. 
Seuraamme Ekso­tessa etäpal­ve­lujen laatua asetet­tujen tavoit­teiden ja mitta­reiden avulla – ja kuun­te­le­malla palve­lun­käyt­täjiä. Asia­kas­pa­lau­tetta aktii­vi­sesti kerää­mällä ja hyödyn­tä­mällä voimme kehittää palve­lu­jamme asiakaslähtöisemmiksi.

Asuk­kaat haluavat lisää elämää helpot­tavia etäpalveluita 

Kerä­simme syksyllä 2021 Otakantaa.fi-palvelussa asiak­kai­demme koke­muksia, näke­myksiä ja terveisiä Eksoten etäpal­ve­luiden kehit­tä­mi­seksi. Kysyimme palve­lu­ko­ke­muk­sista etävas­taa­no­tosta, ja mistä syistä etäpal­velu koetaan houkut­te­le­vana tai epämie­lui­sana vastaan­ot­to­muo­tona. Meitä kiin­nosti myös tietää, voiko vastaaja koke­muk­sensa perus­teella suosi­tella etäpal­velua muillekin. 

Saimme kyse­lyyn mukavan määrän vastauksia koko Etelä-Karjalan alueelta. Asuk­kaat kokevat etäpal­velun käte­väksi tavaksi asioida sote-ammat­ti­laisen kanssa. Turha autolla liik­ku­minen vähenee, kun etävas­taa­notot lisään­tyvät. Ei ole herkkua etsiä park­ki­paikkaa, jos asian voi hoitaa muka­vam­minkin. Esimer­kiksi labo­ra­to­rio­tu­lokset voi käydä läpi tai reseptit uusia puhe­li­mit­sekin, etäpalveluna.

Etäpal­ve­lujen tulee olla help­po­käyt­töisiä, hyvin toimivia ja helposti saata­villa. Vastauk­sissa tois­tuvat vaivat­to­muus, jous­ta­vuus ja toimi­vuus. Onkin ensiar­voisen tärkeää kuun­nella asiak­kaiden tarpeita, kun etäpal­ve­luja kehitetään. 

”Helpottaa muita päivit­täisiä aikaan sidot­tuja asioita, kun ei tarvitse lähteä kotoa mihin­kään. Tekniikka on toiminut hyvin ja on tullut olo, että tulen kuul­luksi.

”Toimi erit­täin hyvin, jopa lähi­vas­taan­ottoa paremmin.”

Etäpal­velut eivät kuiten­kaan sovi kaikille eikä kaik­kiin tilan­tei­siin. Se kävi ilmi myös otakantaa.fi-kyselystä. Syynä voi olla tieto­tek­niset esteet ja halu kohdata ammat­ti­lainen kasvo­tusten lähi­vas­taa­no­tolla. Tietyt vaivatkin vaativat fyysistä tutki­mista. Siksi Eksoten palve­luita kehi­te­tään tarve­läh­töi­sesti ja ihmis­kes­kei­sesti, asiak­kaita kuun­nellen. Toimin­ta­ta­pojen uudis­ta­mi­sessa ja palve­lu­ko­ko­nai­suuk­sien muotoi­le­mi­sessa etäpal­ve­lujen lisää­minen mahdol­listaa ja nopeuttaa etelä­kar­ja­laisten hoitoon pääsyä.

Soteuudistus.png

Yhteinen tule­vai­suus – Tule­vai­suuden sosi­aali- ja terveys­keskus Etelä-Karja­lassa ‑hank­keen avulla uudis­te­taan toimin­ta­ta­poja ja siir­re­tään sosi­aali- ja tervey­den­huollon pain­opis­tettä perus­pal­ve­luihin sekä varhai­seen ongel­mien ehkäi­syyn. Tavoit­teena Etelä-Karja­lalan hyvin­voin­tia­lu­eella on, että asiakas saa tarvit­se­mansa avun oikea-aikai­sesti, suju­vasti ja koko­nais­val­tai­sesti. Kehit­tä­mis­työtä tehdään yhdessä palve­lun­käyt­tä­jien, sote-ammat­ti­laisten, asian­tun­ti­joiden, järjes­töjen, kuntien ja muiden yhteis­työ­kump­pa­neiden kanssa.

Projek­ti­tiimin puolesta,

Kaisa Luos­ta­rinen
kehit­täjä-projek­ti­koor­di­naat­tori  ja

Heini Hyvä­rinen
kehit­tä­mis­asian­tun­tija (muotoilu)