Palve­lu­tar­peen arviointi ja palvelusuunnittelu

Vammais­pal­ve­lujen asiak­kuu­teen tarvi­taan ensin palve­lu­tar­peen arviointi.
P​alvelutarpeen arviointi tehdään, kun 

  • vammais­pal­ve­lu­ha­ke­muk­sesi saapuu vammais­pal­ve­luihin tai
  • tarpeesi vammais­pal­ve­luihin tulee vammais­pal­ve­lujen työn­te­ki­jälle muuten tietoon tai
  • varaat itsel­lesi tai lähei­sel­lesi ajan palve­lu­tar­peen arviointiin

Vammais­pal­ve­lujen asiak­kaille laadi­taan palvelusuunnitelma. 

Palve­lu­tar­peen arviointi

Kun sinulla on todettu vamma tai sairaus,
joka alentaa toimin­ta­ky­kyäsi pitkä­ai­kai­sesti,
voit varata ajan vammais­pal­ve­lujen palve­lu­tar­peen arvioin­tiin.
Arvioinnin tarkoi­tuk­sena on selvittää elämäsi koko­nais­ti­lan­netta
ja miten vamma tai sairaus vaikuttaa arkeesi.
Arvioimme​ millai­siin vammais­pal­ve­lu­lain
tai kehi­tys­vam­maisten erityishuolto​lain
mukai­siin palve­luihin ja tuki­toi­miin sinulla on oikeus. 

Arvioimme ​palve­lu­tar­vet­tasi yhdessä sinun kans­sasi koti­käyn­nillä
tai vammais­pal­ve­luiden toimi­pis­teessä.
Jos haluat, voit kutsua tapaa­mi­seen henki­löitä,
joiden on hyvä olla mukana arvioinnissa.

Ota tapaa­mi­seen mukaan alle vuoden vanhan asia­kirja,
joka on lääkärin tai jonkun muun tervey­den­huollon ammat­ti­hen­kilön tekemä
ja josta selviää

  • ​​mikä vamma tai sairaus sinulla on
  • millainen on toimin­ta­ky­kysi ja elämäntilanteesi

Jos haluat, voit valmis­tautua palve­lun­tar­peen arvioin­tiin pohti­malla arjesta suoriu­tu­mis­tasi
ja tuen tarpei­tasi esimer­kiksi KYKYRI ‑palve­lu­tar­peen itsear­vioin­ti­työ­kalun avulla.
Linkki Kyky­riin: Kykyri_itsearviointi​_uusi_pdf.pdf

Palve­lusuun­nit­telu

Palve­lusuun­ni­telma on asiak­kaan ja vammais­pal­ve­lujen välinen toimin­ta­suun­ni­telma.
Palve­luista tehdään erik­seen päätökset hake­musten perusteella. 

Palve­lusuun­ni­tel­maan kirjataan 

  • toimin­ta­ky­kysi
  • elämän­ti­lan­teesi
  • sinun ja vammais­pal­ve­lujen työn­te­kijän näke­mykset palveluntarpeestasi
  • tiedot vammais­pal­ve­lujen lisäksi muista tarvit­se­mis­tasi palveluista
  • arkeesi liit­tyviä tavoitteita
  • keinot, palvelut ja palve­lu­nan­tajat, jotka liit­tyvät siihen, että voit saavuttaa tavoitteesi
  • palve­lusuun­ni­telman tarkis­ta­mi­seen ja palve­lu­tar­peen uudel­lee­nar­vioin­tiin liit­tyvät tiedot

Voit pyytää halu­tes­sasi palve­lusuun­ni­tel­ma­ta­paa­mi­seen mukaan
lähei­siäsi tai sinulle tärkeitä, arjes­sasi olevia palve­lun­tuot­tajia.
Palve­lusuun­ni­telma laadi­taan asiak­kuuden alussa
ja myöhemmin asiak­kuuden aikana myös silloin,
jos elämän­ti­lan­tees­sasi ja palve­lu­tar­pees­sasi tapahtuu oleel­lisia muutoksia. 

Voit halu­tes­sasi pyytää työn­te­ki­jäl­täsi ennak­ko­ma­te­ri­aalia
toimi­tet­ta­vaksi sinulle ennen palve­lusuun­ni­tel­ma­ta­paa­mista.
Ennak­ko­ma­te­ri­aalia on saata­vana kirjal­li­sena ja kuvitettuna. 

Ajan­va­raus
ja yhteystiedot

  • Uusi asiakas: Varaa aika palve­lu­tar­peen arvioin­tiin soit­ta­malla Iso apu ‑palve­lu­kes­kusten ensi­neu­voon tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.
  • Jos olet jo vammais­pal­ve­lujen asiakas, voit varata palve­lu­tar­peen arvioinnin soit­ta­malla omatyön­te­ki­jäl­lesi tai täytä sähköinen yhteydenottolomake.

Linkki vammais­pal­ve­luiden y​hteystietoihin.

Sähköiset palve­lumme

Tiesitkö, että etelä­kar­ja­lai­sena voit hoitaa monia asioita kans­samme sähköi­sesti 24/7,
vuoden jokai­sena päivänä?

Löydät sähköi­sesti täytet­tävän vammais­pal­ve­lu­ha­ke­muksen sosi­aa­li­huollon Omapalvelusta:

Voit tulostaa pape­risen vammais­pal­ve­lu­ha­ke­muksen vammais­pal­ve­lujen hake­mukset ‑sivulta:

Voit jättää yhtey­den­ot­to­pyynnön vammais­pal­ve­luihin sähköi­sellä lomakkeella: