Palaute

Palaute palve­luis­tamme

Voit antaa palau­tetta palve­luis­tamme nimet­tö­mästi. Kehi­tämme palau­te­ka­na­viamme edel­leen ja myöhemmin syksyllä palaut­tee­seen on mahdol­lista pyytää myös vastausta.

Koskeeko palaut­teesi pelas­tus­toimen palveluja?

Koskeeko palaut­teesi labo­ra­torio- tai röntgenpalveluja?

Jos haluat antaa palau­tetta labo­ra­torio- tai kuvan­tamis- ja rönt­gen­pal­ve­luista siirry HUSin palau­te­lo­mak­keelle. Valitse alas­ve­to­va­li­kosta ”HUSLAB (myös koro­na­näyt­teen­otto) ja HUS kuvan­ta­minen (kuten röntgen, klii­ninen fysio­logia ja neuro­fy­sio­logia, isotoop­pi­lää­ke­tiede)”. Tämän jälkeen voit valita palvelupaikan.

Kirjal­linen muis­tutus tai kantelu

Mikäli asia­kas­suh­teessa et ole tyyty­väinen saamaasi hoitoon, ota ensi­si­jai­sesti yhteyttä suoraan hoita­vaan yksik­köön tai tarvit­taessa myös poti­las­asia­mie­heen. Sosi­aali- ja tervey­den­huollon asiak­kaana sinulla on oikeus tehdä kirjal­linen muis­tutus tai kantelu, jos olet tyyty­mätön palve­luun, hoitoon tai kohte­luun. Lisäksi mahdol­li­sissa potilas‑, lääke- ja esine­va­hin­goissa voit hakea korvausta. 

Vaara­ta­pah­tu­mail­moitus

Vaikka tervey­den­huollon henki­löstö vastaa hoidon turval­li­suu­desta, myös poti­lailla ja heidän lähei­sil­lään on keskeinen rooli poti­las­tur­val­li­suuden edis­tä­mi­sessä. On tärkeää, että potilas itse tuo ilmi tarvit­tavat taus­ta­tiedot, kertoo oireis­taan, toiveis­taan ja huolis­taan sekä tekee kysy­myksiä hoitoonsa liit­ty­vissä asioissa. 

Potilas on hoito­pro­sessin keskiössä ja näkee erilaiset tilan­teet kaik­kein parhaiten prosessin alusta loppuun. Voit tehdä kirjal­lisen vaara­ta­pah­tu­mail­moi­tuksen erilai­sista hoitoon liit­ty­vistä tapah­tu­mista, joista arvelet olleen haittaa poti­las­tur­val­li­suu­delle tai joista olisi voinut olla haittaa ns. läheltä piti-tilan­teet. Ilmoi­tuk­sessa kuva­taan tapah­tuma: mitä ja miten tapahtui ja mitkä olivat seuraukset. Lisäksi potilas tai läheinen voi kertoa oman näke­myk­sensä siitä, miten tapah­tuman tois­tu­minen voitai­siin estää.

Vaara­ta­pah­tumia voivat olla esimer­kiksi hoitoon liit­tyvät infek­tiot, väärä tai viiväs­tynyt diag­noosi ja hoidon järjes­te­lyihin tai lääki­tyk­seen liit­tyvät epäsel­vyydet. Vaara­ta­pah­tu­mail­moi­tukset käsi­tel­lään toimin­tayk­si­kössä, jossa tapah­tuma on sattunut. Käsit­te­lyyn kuuluu vaara­ta­pah­tu­maan myötä­vai­kut­ta­neiden teki­jöiden selvit­tä­minen ja toiminnan kehit­tä­minen vastaa­vien vaara­ta­pah­tu­mien estä­mi­seksi. Laita yhteys­tie­tosi ilmoi­tuk­seen, jotta voimme tarvit­taessa olla teihin yhtey­dessä. Ilmoi­tus­lo­mak­keelle pääset alla olevasta painikkeesta:

Etsitkö jotain muuta lomaketta?


Palau­tetta Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen verkkosivuista

Tällä lomak­keella voit jättää palau­tetta vain Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen verk­ko­si­vujen toimin­nasta. Palaute ohjautuu Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen vies­tin­tään. Palau­te­lo­mak­keen kautta et voi hoitaa henki­lö­koh­taisia hoito- tai asia­kas­suh­tee­seen liit­tyviä asioita. Emme myös­kään voi välittää palaut­teita yksi­löi­dysti eteenpäin. 

Tavoit­teemme on tehdä kritiik­kiin avoi­mesti vastaavaa vies­tintää, joten toivomme saavamme mahdol­li­simman paljon kehit­tävää palau­tetta. Sivusto on tehty palve­le­maan asiak­kai­tamme ja kehi­tämme sitä mielel­lämme eteenpäin. 

Mikäli haluat jättää saavu­tet­ta­vuus­pa­lau­tetta, käytäthän siihen eril­listä loma­ketta. Siirry anta­maan saavutettavuuspalautetta.