Minna Helle, viestintäpäällikkö

Työpöytänsä ääressä seisova hymyilevä vaaleaihoinen nainen päällään okran värinen villatakki ja raidallinen pusero, kuvan oikeassa laidassa avautuu ikkunasta kesäinen näkymä.

Yhtenä viimei­sim­mistä Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen johto­ryh­mästä haas­ta­tel­laan vies­tin­tä­pääl­likkö Minna Hellettä. Minnalla on vastuul­laan yhteensä kuuden henkilön vies­tin­tä­tiimi ja hänen esihen­ki­lö­nään toimii hyvin­voin­tia­lue­joh­taja Sally Leskinen. 

Vies­tin­nästä virtaa saava aktii­vinen Minna on ehtinyt opis­kella niin vies­tinnän kuin sosi­aa­lialan tutkinnot. Hän on työs­ken­nellyt media-alalla ja mainos­toi­mis­tossa, mutta myös lasten­suo­je­lussa sosi­aa­lia­lalla sekä varhais­kas­va­tuk­sessa. Minna tote­aakin, että koulu­tukset kyllä tukevat toisiaan. 

Vies­tin­tä­pääl­likkö vastaa hyvin­voin­tia­lueen vies­tinnän stra­te­gi­sesta ja opera­tii­vi­sesta suun­nit­te­lusta, kehit­tä­mi­sestä sekä toteu­tuksen orga­ni­soin­nista. Hän johtaa vies­tin­täyk­sikköä, joka koor­dinoi, seuraa ja kehittää sisäisen ja ulkoisen vies­tinnän toteuttamista. 

Hyvin­voin­tia­lueen vies­tinnän keskeisiä tehtäviä ovat työyh­tei­sö­vies­tintä, asiakas‑, potilas- ja asukas­vies­tintä, sidos­ryh­mä­vies­tintä, onnet­to­muus- ja turval­li­suus­vies­tintä, päätös­vies­tintä sekä valmius­vies­tintä. Pelas­tus­vi­ran­omais­teh­tä­viin liit­ty­västä turval­li­suus­vies­tin­nästä ja muusta viran­omais­vies­tin­nästä vastaa pelas­tus­vi­ran­omainen osana normaali‑, häiriö- ja poik­keus­o­lo­suh­teiden aikaista toimintaansa. 

Heitän Minnalle heti haas­tat­telun alkuun pähkinän purek­sit­ta­vaksi: Mitä vies­tintä on? 

–Heititpä laajan kysy­myksen vastat­ta­vaksi, Minna naurahtaa. 

–Vies­tintä on osa kaikkea toimin­taamme ja päätök­sen­tekoa. Hyvin­voin­tia­lu­eena vies­timme palve­luis­tamme ja toimin­nas­tamme. Aktii­vi­sella ja enna­koi­valla vies­tin­nällä voimme vahvistaa asuk­kaiden tietoja ja taitoja hyvin­voin­nista, tervey­destä ja turval­li­suu­desta. Näin voimme lisätä asiak­kai­demme kykyä huolehtia itses­tään ja lähei­sis­tään ennal­taeh­käi­se­västi sekä äkil­li­sissä tilan­teissa. Neuvomme, ohjaamme sekä tiedo­tamme ajan­koh­tai­sista asioista eri kanavissa. 

–Jospa lähti­sinkin siitä, mihin vies­tin­nässä keski­tymme ja mitä asioita kehi­tämme.  Asia­kas­läh­töi­syyden ja orga­ni­saa­tio­kult­tuurin kehit­tä­minen ovat isoja kokonaisuuksia. 

–Vies­tinnän tärkeä tehtävä on toimia tiedon välit­tä­jänä. Kun tiedämme mitä alueen asuk­kaille kuuluu ja miten voimme vuoro­vai­ku­tuksen mahdol­lis­ta­jana toimia, voimme vastata tiedon­ja­noon. Vies­tinnän tehtävä on myös yllä­pitää toimintaa ja turval­li­suutta. Teemme vies­tintää kohde­ryhmät huomioiden ja pyrimme siihen, että kaikki voivat osal­listua vies­tin­tään. Kanavat ja viestin muoto vali­taan sen mukaan. 

–Meillä on väes­tössä monen­laisia erityis­ryhmiä. On pohdit­tava, miten jokainen tulee huomioi­duksi ja miten tieto on tasa­puo­li­sesti saavu­tet­ta­vissa, jotta kaikki saavat tarvit­se­mansa tiedon. Tarvit­semme lisäksi jatkuvaa palau­tetta asiak­kail­tamme, jotta pystymme kehit­tä­mään vies­tin­täämme ja toimin­taamme entistä parem­maksi, kertoo Minna. 

Millaista työtä vies­tin­tä­pääl­likkö tekee? 

–Työ on hyvin moni­puo­lista ja vaih­telee kauas­kat­sei­sista koko orga­ni­saa­tion katta­vista pitkän aika­välin suun­ni­tel­mista aina päivit­täi­seen vies­tin­tään liit­ty­viin pienten asioiden ratkai­suihin, kuten vaikka sosi­aa­lisen median teks­tien kirjoit­ta­mi­seen ja kuvien valintaan. 

–Vies­tin­tä­työtä ei tehdä yksin. Tarvit­semme mukaan paitsi oman orga­ni­saa­tion väkeä niin myös muita yhteis­kunnan toimi­joita kump­pa­neiksi, kuten kuntia, kouluja ja järjes­töjä. Näin voimme yhdessä huolehtia etelä­kar­ja­laisten asuk­kaiden tervey­destä, hyvin­voin­nista ja turval­li­suu­desta. Korona-aika yhdisti tällä alueella teke­mään yhteis­työtä laajemminkin. 

–Vies­tintä ei myös­kään yksin yllä­pidä mainetta ja brändiä. Meistä jokainen viestii. Jokainen työn­te­kijä on tärkeä tiedon välit­täjä asiak­kaalle ja asiak­kaan suun­nasta orga­ni­saa­tiolle. Hyvin­voin­tialue tehdään todeksi jokai­sessa asiak­kaan ja työn­te­kijän kohtaa­mi­sessa, muis­tuttaa Minna. 

Mikä oli suurin muutos Eksoten muut­tuessa hyvinvointialueeksi? 

–Hyvin­voin­tia­lu­eena toimi­mi­sessa korostuu yhteis­työn ja yhdessä teke­misen merkitys. Tämä velvoite tulee jo ihan hyvin­voin­tia­lue­laista. Verkos­tojen kanssa toimi­mi­nenkin on laajempaa. Ekso­tekin teki jo moni­puo­lista yhteis­työtä muun muassa kuntien kanssa – nyt osal­li­suus ja yhdessä teke­minen on silläkin saralla tavoit­teel­li­sempaa.  Olemme myös aiem­paakin avoi­mempia. Erilaisten vuoro­vai­kut­teisten osal­li­suuden keinojen kautta etelä­kar­ja­laiset voivat olla mukana yhteisen hyvin­voin­tia­lu­eemme toimin­nassa ja kehit­tä­mi­sessä. Esimer­kiksi palve­lustra­te­gian valmis­te­luun saimme valta­vasti asiak­kaiden ajatuksia mukaan kyselyn avulla. Näistä vastauk­sista saimme tietoa mitä asioita etelä­kar­ja­laiset pitävät tärkeinä palve­luiden kannalta. 

–Muiden hyvin­voin­tia­lueiden vertais­tuki on myös ollut suureksi avuksi. Muutos­vaihe on teet­tänyt paljon vies­tin­näl­listä työtä koko vies­tin­tä­tii­mille, henkäisee Minna. 

Kerropa vielä tähän lopuksi, miten vietät vapaa-aikaasi? 

–Vapaa-aika pyörii pitkälti lasten harras­tusten sekä sirkuksen ja partion ympä­rillä. Parhaimmat ja rentout­ta­vimmat koke­mukset saan luon­nossa liik­ku­mi­sesta. Tämän kevään yksi huip­pu­het­kistä oli Pallas­tun­turin laelle kiipeä­minen ja siellä se hetki, kun kaikki avartui silmien eteen. Se oli ihan parasta siihen hetkeen! 

Kiitos Minna haas­tat­te­lusta! Iloista ja luon­toe­lä­myksiä sisäl­tävää kesää sinulle! Toivo­tamme menes­tystä hyvin­voin­tia­lueen vies­tinnän luotsaamisessa.