Kuvassa näkyvät ulkona kävelyllä olevan rollaattoria käyttävän vanhuksen jalat ja avustavan henkilön jalat.

Ympä­ri­vuo­ro­kau­tisen palve­lua­su­misen sekä tuetun asumisen asia­kas­maksut muuttuvat

, ,

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen palve­lua­su­misen asia­kas­mak­sujen lasku­kaa­vassa on havaittu virhe. Lasku­kaa­va­vir­heen vuoksi ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­sessa palve­lua­su­mi­sessa asuvien henki­löiden asia­kas­maksut ovat olleet Eksoten aikana sekä alku­vuoden ajan alhai­sempia, kuin muualla Suomessa ja mitä oikean lasku­kaavan mukaan olisi pitänyt olla.

Havaittu virhe ympä­ri­vuo­ro­kau­tisen palve­lua­su­misen asia­kas­mak­sujen lasku­kaa­vassa vaikuttaa asiak­kaiden maksuihin ja Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen tuloihin. Taus­talla on asia­kas­mak­su­lain osit­tai­suu­distus, joka tuli pääosin voimaan 1.7.2021. Lisäksi taus­talla on 1.1.2023 voimaan tullut muutos, jolloin tehos­tettu palve­lua­su­minen muuttui ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­seksi asumiseksi.

– On tunnis­tettu, että ympä­ri­vuo­ro­kau­tisen palve­lua­su­misen lasku­kaa­va­virhe on tois­tunut vuodesta 2014 alkaen. Lasku­kaa­va­vir­heen vuoksi etelä­kar­ja­laiset ovat saanet asumis­pal­velut muiden alueiden asuk­kaita edul­li­semmin, kertoo Arjen tuen ja toimin­ta­kyvyn toimia­lue­joh­taja Anu Koivu­mäki Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta.

Asiak­kaita tullaan tiedot­ta­maan muutok­sesta henki­lö­koh­tai­sella kirjeellä, joka posti­te­taan viikolla 20. Tällä hetkellä asia­kas­mak­sujen muutos ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­sessa asumi­sessa koskee noin 1 300 asukasta.

- Havaittu virhe on ikävä ja pyydämme asiak­kail­tamme anteeksi, että joudumme nyt korot­ta­maan hinnat asia­kas­mak­su­lain määrit­te­le­mälle ja myös muilla hyvin­voin­tia­lueilla käytössä olevalle tasolle. Kunkin asiak­kaan maksu­ti­lanne tullaan katso­maan yksi­löl­li­sesti, jokaisen henkilön tilanne huomioiden. Annamme asiak­kail­lemme tukea ja apua, jotta epäselvät tilan­teet tai hankalat talou­del­liset tilan­teet saadaan yhdessä ratkaistua. Takau­tu­vasti emme korota tai peri asia­kas­mak­suja takaisin, jatkaa Koivumäki.

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue korjaa ympä­ri­vuo­ro­kau­tisen asumisen asia­kas­maksut puoli­so­pää­tösten osalta 1.7.2023 alkaen ja yksi­lö­pää­tösten osalta 1.9.2023 alkaen. Asiak­kaille tullaan postit­ta­maan korjatut kirjal­liset asiakasmaksupäätökset.

Asia­kas­maksut laske­taan yksi­löl­li­sesti tulot ja varal­li­suus huomioiden

Asia­kas­maksun määräy­ty­minen on säädetty asia­kas­mak­su­lain pykä­lissä 10 b, 10 c ja 10 d. Asia­kas­mak­su­laki määrit­telee maksu­ky­vyssä huomioon otet­tavat netto­tulot ja netto­tu­loista vähen­nyk­senä huomioi­tavat asiat. Asia­kas­mak­su­lain pykä­lässä 7 c määri­tel­lään myös asia­kas­maksun muodos­tu­minen, kun paris­kun­nasta toinen siirtyy ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­seen palve­lua­su­mi­seen ja toinen puoliso jää kotiin.

– Ympä­ri­vuo­ro­kau­tisen asumisen asia­kas­maksut laske­taan aina yksi­löl­li­sesti asiak­kaan tilanne huomioiden. Toden­nä­köi­sesti lähes kaik­kien asuk­kaiden asia­kas­maksut ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­sessa palve­lua­su­mi­sessa tulevat nouse­maan. Joil­lakin maksujen korotus jää muuta­miin kymme­niin euroihin kuukau­dessa, toisilla korotus voi olla jopa useita satoja euroja kuukau­dessa, kertoo Koivumäki.

Tuetun asumisen asia­kas­mak­suja hyvi­te­tään asukkaille

Tuetussa asumi­sessa on myös havaittu virhe asia­kas­mak­su­kaa­vassa, mistä johtuen asiak­kaita on lasku­tettu liikaa kuukausit­tain. Tämä virhe koskee noin kolmea­kym­mentä psyko­so­si­aa­listen palve­luiden asia­kasta. Heidän asia­kas­mak­su­jensa laskutus tullaan keskeyt­tä­mään 1.6.2023 alkaen ja tarvit­taessa hyvi­te­tään tule­vissa laskuissa.

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen verk­ko­si­vuille on tehty aihee­seen liit­tyvä kysymys ja vastaus ‑osio. Sivulta voi käydä katso­massa vastauksia usein esitet­tyihin kysy­myk­siin. Linkki usein kysytyt kysy­mykset ‑sivulle löytyy tästä.

Media­tie­dote aiheesta