Kunnal­li­sesta palo­var­ti­ja­toi­min­nasta kohti hyvin­voin­tia­lueen pelastustoimea

Kuva on kooste erilaisista vaiheista palolaitoksen historiassa aina vuodesta 1740 tähän päivään ja hyvinvointialueen muodostumiseen.. Kuvina vuoden 1740 palomies, erilaiset palolaitoksen kulkuneuvot ja karttakuva Etelä-Karjalasta.
Kuningatar Kristiina myönsi Lappeenrannalle kaupunkioikeudet vuonna 1649. Vuonna 1652 valtiopäivät antoivat Lappeenrannalle privilegit, jotka olivat jäsennetty 21: teen kohtaan. Seitsemännessä kohdassa määriteltiin ne ehkäisevän palosuojelun perusteet, joita osittain vielä nykyäänkin noudatamme palonehkäisytyössä. Paloturvallisuuden tehostamiseksi määräsi kaupungin maistraatti vuonna 1817 talonomistajat huolehtimaan palovartioinnista. Talonomistajan tuli vuorollaan asettaa palovartija, joka huudoin ja kalistimin herättäisi asukkaat havaittuaan tulipalon syttyneen. Vartijan oli lisäksi kadunkulmissa julkihuutamalla ilmoitettava kellonajat ja lisäksi kovalla äänellä kuulutettava: ”Jumala ihana, lempeä ja mahtava käsi suojelkoon kaupunkiamme tulelta ja palolta”.
Kuva pelastusjohta Erkki Hokkasesta

Pelas­tus­joh­taja Erkki Hokkanen
Etelä-Karjalan pelas­tus­laitos

Edellä mainittu teksti on lainattu kirjasta Lappeen­rannan palo­toimi – yhtä vanha kuin kaupunki. Se kuvaa sitä lähtö­kohtaa, josta palo­toimea on lähdetty kehit­tä­mään kohti hyvin­voin­tia­lueen pelas­tus­toimea. Se mitä histo­riasta on periy­tynyt pelas­tus­lai­toksen nyky­päi­vään, on pelas­tus­lai­toksen vuosi­päivä. Etelä-Karjalan pelas­tus­lai­toksen vuosi­päi­väksi on vahvis­tettu päivä­määrä 12.5. Tämä periytyy päivä­mää­rästä 12.5.1840, jolloin nykyisen Etelä-Karjalan alueelle vahvis­tet­tiin ensim­mäinen palo­jär­jestys koskien Lappeen­rannan kaupungin aluetta.

Kunta­koh­tai­sessa pelas­tus­toi­mi­jär­jes­tel­mässä kuntien välinen yhteis­toi­minta oli pelas­tus­toi­min­ta­teh­tä­vien osalta hyvää, mutta laajempaa yhteis­työtä lukui­sista yrityk­sistä huoli­matta ei saatu aikaan. Häly­tys­teh­tä­viin mentiin ”pillit vinkuen” yli kunta­ra­jo­jenkin, mutta muuhun yhteis­toi­min­taan ei kipinää tahtonut riittää. Yhteis­toi­minnan kariu­tu­mi­seen oli useita syitä, joista tärkeimpiä olivat erimie­li­syydet kustan­nusten jaossa, henki­löstön vastustus ja kuntien yleiset yhteis­työ­on­gelmat. Tämän johdosta pelas­tus­toimen palve­lujen turvaa­mi­seksi oli vält­tä­mä­töntä valtio­vallan taholta ohjata kuntia varsin yksi­tyis­koh­tai­sil­lakin normeilla.

Pelas­tus­toi­messa toteu­tet­tiin vuoden 2004 alusta mittava uudistus, jossa pelas­tus­toimen tehtävät siir­ret­tiin yksit­täi­siltä kunnilta 22 pelas­tusa­lu­eelle. Uudis­tuksen tavoit­teeksi asetet­tiin vähentää onnet­to­muuk­sien määrää ja niistä aiheu­tuvia vahin­koja, yllä­pitää turval­lista elämän­laatua, lisätä tehok­kuutta käyt­tä­mällä nykyisiä voima­va­roja jous­ta­vasti sekä kattaa koko maa pelas­tus­toimen palve­luilla riskien edel­lyt­tä­mällä tavalla. Muutos oli suuri ja merkit­tävä totut­tujen toimin­ta­ta­pojen, orga­ni­saa­tio­kult­tuurin ja johta­misen näkö­kul­masta.  Myös kuntien näkö­kul­masta uudistus oli merkit­tävä. Laaja-alainen yhteistyö on merkinnyt aikai­sem­paan verrat­tuna päätös­vallan ja vaiku­tus­mah­dol­li­suuk­sien vähen­ty­mistä. Asioista ei enää voida päättää omassa kunnassa vaan niistä pääte­tään yhdessä useiden muiden kuntien kanssa. Nykyinen 19 vuotta toiminut alueel­linen pelas­tus­toi­mi­jär­jes­telmä on osoit­tau­tunut eri tutki­muk­sissa kustan­nus­te­hok­kaaksi järjes­tel­mäksi. Kunta­liiton tutki­muk­sessa on todettu, että pelas­tus­toimen alueel­lis­ta­minen on ollut tarkoi­tuk­sen­mu­kainen ja onnis­tunut uudistus, kun otetaan huomioon yleinen yhteis­kun­nal­linen kehitys. Pelas­tus­toimen palve­lu­taso on onnet­to­muus­ti­las­toinnin mukaan paran­tunut. Myös kustan­nus­ke­hitys on alueel­lisen pelas­tus­toimen kaudella ollut suhteel­lisen maltil­lista ja on seurannut pitkälti yleistä kustan­nus­ke­hi­tystä. Tuot­ta­vuutta on paran­nettu yhteis­työn avulla koko Suomessa pelas­tus­lai­tosten kump­pa­nuus­ver­koston avulla.

Suomessa pelas­tus­toimen palve­lu­ra­ken­teen uudis­ta­mista on selvi­tetty useam­paan kertaan viimeisen kahden­kym­menen vuoden aikana. Vaikka alueel­linen pelas­tus­toimi siirtyy hyvässä kunnossa hyvin­voin­tia­lueen järjes­tä­mis­vas­tuulle, tuleen ei kuiten­kaan saa jäädä makaa­maan. Yhteis­kunnan kehi­tyksen myötä myös turval­li­suus­vi­ran­omai­sille asetet­tavat vaati­mukset kasvavat. Pelas­tus­toi­menkin on muut­tu­vissa olosuh­teissa ja talouden haas­teissa kyet­tävä hoita­maan tehtä­vänsä aiempaa kustan­nus­te­hok­kaammin ja sopeu­tet­tava toimintaa muuhun yhteis­kun­nal­li­seen kehi­tyk­seen. Tämä edel­lyttää laajempaa yhteis­työtä ja uusia toimin­ta­mal­leja yli orga­ni­saa­tio­ra­jojen. Muutoksen ja sen suunnan itsensä teke­mänä on usein paljon paremmin hallit­ta­vissa kuin sellai­sessa tilan­teessa, jossa muutoksia on tehtävä ulkoisen pakon sanelemana.

Hyvin­voin­tia­lueen pelas­tus­laitos tulee olemaan lähi­pal­ve­lujen lisäksi valta­kun­nal­linen turval­li­suusor­ga­ni­saatio. Rahoitus tulee jatkossa valtion budje­tista. Pelas­tus­lai­tosten on oltava johdet­ta­vissa valta­kun­nal­li­sesti ja niiden on kyet­tävä toimi­maan yhteis­työssä keske­nään sekä muiden pelas­tus­toimen tehtä­viin osal­lis­tu­vien viran­omaisten kanssa kaikissa turval­li­suus­ti­lan­teissa. Tämä edel­lyttää riit­tävän yhden­mu­kaisia toimin­ta­mal­leja ja yhden­mu­kaisia palve­luita koko maassa. Pelas­tus­toimen uudis­tuk­sessa tullaan lailla säätä­mään pelas­tus­toimen joidenkin tehtä­vien kokoa­mista suurem­piin koko­nai­suuk­siin yhden tai useamman hyvin­voin­tia­lueen järjes­tet­tä­väksi. Lisäksi lakiin lisä­tään säädökset pelas­tus­toi­minnan yhteis­työ­alu­eella tapah­tu­vasta pelas­tus­toi­minnan johta­mi­sesta, avun anta­mi­sesta sekä valta­kun­nal­li­sesta johta­mi­sesta ja suun­nit­te­lusta. Tämän perus­teella on syytä pohtia, tuli­siko tule­vai­suu­dessa pelas­tus­toimen järjes­tä­mis­vastuu olla valtiolla, joka myös rahoittaa pelas­tus­toimen. Toisiko lisä­arvoa ja kustan­nus­te­hok­kuutta se, että sisäisen turval­li­suuden viran­omaiset olisivat kaikki saman minis­te­riön suorassa ohjauksessa. 

Olen saanut palvella pelas­tus­toimen eri tehtä­vissä yhteensä noin 42 vuotta kuudella eri vuosi­kym­me­nellä. Olen saanut kokea alan suuret muutokset kunta­koh­tai­sesta palo- ja pelas­tus­toi­mesta sekä väes­tön­suo­je­lusta nykyi­seen alueel­lisen pelas­tus­toi­meen. Olen saanut olla valmis­te­le­massa ja perus­ta­massa Etelä-Karjalan alueel­lista pelas­tus­toimea sekä toimia sen pelas­tus­joh­ta­jana koko toiminta-ajan. Etelä-Karjalan pelas­tus­toimi on valta­kun­nal­li­sesti erit­täin hyvässä kunnossa. Pelas­tus­lai­tok­sella on erit­täin moti­voi­tunut ja uudis­tus­ha­kuinen henki­löstö sekä hyvä alueel­linen sopi­mus­pa­lo­kun­ta­jär­jes­telmä.  Lisäksi pelas­tus­laitos on ollut vahva yhteen­so­vit­taja maakunnan turval­li­suuden ja varau­tu­misen osalta EK-turvan kautta. Tämän perus­teella voin luot­ta­vaisin mielin luovuttaa Etelä-Karjalan pelas­tus­lai­toksen pelas­tus­joh­taja Jani Kareisen komen­toon 1.1.2023 alkaen. Toivon menes­tystä Janille vaati­vassa tehtävässä.

Kiitän kaikkia kulu­neiden vuosien hyvästä yhteis­työstä. Toivotan menes­tystä hyvin­voin­tia­lu­eelle ja kaikille sen palve­luk­sessa oleville.

Hyvin­vointia, terveyttä ja turval­li­suutta – yhteistyössä

Inhi­mil­li­sesti – Amma­til­li­sesti – Luotettavasti