työntekijät pöydän ääressä

Ekso­tessa pereh­dy­tyk­seen panos­te­taan täysin uudella tavalla

Eksote eli Etelä-Karjalan sosi­aali- ja tervey­den­huollon kuntayh­tymä päätti panostaa työn­te­ki­jöi­densä pereh­dy­tyk­seen huoma­tes­saan, ettei orga­ni­saa­tiossa oltu siihen täysin tyyty­väisiä. Aiemmin pereh­dytys oli pääasiassa pape­risen pereh­dy­tys­kortin varassa, joten vuonna 2021 orga­ni­saatio päätti ottaa käyt­töönsä Intro-pereh­dy­tys­työ­kalun. Nykyään pereh­dy­tys­suun­ni­telma löytyy sähköi­senä versiona, mahdol­lis­taen muun muassa pereh­dy­tys­teh­tä­vien suun­nit­telun, aika­tau­lut­ta­misen, seuraa­misen sekä vastuun jaka­misen eri pereh­dyt­tä­jien välille.

Intro on tuonut meidän pereh­dy­tyksen nyky­ai­kaan ja sähköis­tänyt pereh­dy­tys­pro­sessin. Siitä on tullut tärkeä työkalu jokaisen uuden Ekso­telle tulevan työn­te­kijän pereh­dyt­tä­mi­sessä. Intron myötä pereh­dy­tyk­sestä on tullut syste­maat­ti­sempaa ja laaduk­kaampaa läpi orga­ni­saa­tion. Intro ohjaa ja aika­tau­luttaa pereh­dy­tyksiä ja on nyt yksi tärkeim­mistä työka­luista terve­tul­leen koke­muksen luomi­seen uudelle työntekijälle.

Kädet kirjoittamassa kannettavalla tietokoneella

”Intron avulla pystymme suun­nit­te­le­maan uuden työn­te­kijän pereh­dy­tystä jo ennen kuin työn­te­kijä on aloit­tanut, minkä vuoksi itse pereh­dytys sujuukin hyvin, ilman kiirettä. Olemme luoneet yhteisiä pereh­dy­tys­pohjia, joilla pystymme varmis­ta­maan, että tietyt asiat tulee käytyä jokaisen uuden työn­te­kijän kanssa läpi. Pereh­dy­tyk­sestä saa antaa palau­tetta heti sen päätyttyä, mikä auttaa meitä kehit­tä­mään käytän­tö­jämme enti­ses­tään. Päivi­tämme pereh­dy­tys­pohjia myös aktii­vi­sesti, jotta ne olisivat mahdol­li­simmat hyvät ja kattavat”, kertoo Eksoten osaa­misen kehit­tä­mis­asian­tun­tija Eveliina.

Hyvä pereh­dytys vahvistaa työyh­tei­söön kuulu­misen tunnetta

Me koimme pereh­dy­tyk­seen panos­ta­misen todella tärkeäksi. Lisäksi erilaiset tiedolla johta­misen datat kertoivat, että pereh­dy­tyk­sessä oli hieman paran­net­tavaa, mikä johti Intron käyt­töön­ot­toon. Eksoten henki­löstön kehit­tä­mis­pääl­likkö Elina kertoo, että pereh­dy­tyk­seen kannattaa panostaa, sillä kun pereh­dytys on avointa, selkeää ja kun tavoit­teet ja roolit on jaettu selkeästi, on sillä kaikella valtava vaikutus niin työn­te­kijän kuin esihen­ki­lönkin työhy­vin­voin­tiin. Hyvä pereh­dytys vahvistaa myös työn­te­kijän merki­tyk­sel­li­syyden sekä työyh­tei­söön kuulu­misen tunnetta. Pereh­dytys toimii ikään kuin työnan­tajan käyn­ti­kort­tina ja kaikki nämä asiat auttavat myös raken­ta­maan hyvää työnantajamielikuvaa.

Läpi­nä­ky­vyyttä perehdytykseen

Meidän uusi pereh­dy­tys­malli tuo läpi­nä­ky­vyyttä uudelle työn­te­ki­jälle. Alusta asti uusi työn­te­kijä näkee, mitä hänen pereh­dy­tyk­sensä tulee sisäl­tä­mään ja ketkä kaikki pereh­dy­tyk­seen osal­lis­tuvat. Uudet työn­te­kijät hyötyvät tästä mallista lisäksi siinä, että he voivat itse aika­tau­luttaa pereh­dy­tys­tään niiltä osin, joissa vastuu on heillä itsel­lään. Työn­te­kijä myös näkee pereh­dyt­tä­misen aika­taulun jo ennen ensim­mäistä työpäi­väänsä. Kaikki tieto löytyy sähköi­sesti, joten sen äärelle voi palata milloin vain, myös pereh­dy­tyksen päät­ty­misen jälkeen.

Ekso­tella hetki sitten työt aloit­tanut Henna pereh­dy­tet­tiin rooliinsa myös Intron avulla. Henna kertoo, että Intro on kätevä työkalu, kun se muis­tuttaa, mitkä kaikki asiat pereh­dy­tyk­sessä tullaan käymään läpi ja mitä eri asioita tulee ottaa huomioon työn­ku­vassa. Hennankin työ koti­hoi­dossa on usein vaativaa ja moni­puo­lista vaih­tu­vine yksi­köi­neen ja toimen­pi­tei­neen, joten hyvän pereh­dy­tyksen merkitys on suuri.

Myös pereh­dyt­täjät huomioi­daan Eksotella

Me huomioi pereh­dy­tet­tävän lisäksi myös pereh­dyt­täjiä. On tärkeää tunnistaa, mitä ja minkä­laista tukea pereh­dyt­täjät kaipaavat toiminnan ohjaa­mi­seen. Ratkai­sujen ja tuen tarjoa­minen myös heille tukee onnis­tu­nutta pereh­dy­tys­pro­sessia. Nyt on kehit­teillä esimer­kiksi verk­ko­poh­jainen kurssi ja tähän liit­tyvät vertaiskeskustelumahdollisuudet.

Ekso­tella pereh­dyt­täjän roolissa toimiva Satu kertoo, että pereh­dy­tet­tävät ovat koke­neet Intron hyväksi, juuri sen sähköisen muotonsa ansiosta ja sen, että siitä pystyy katso­maan, mitä pitää itse selvittää ja mitkä asiat tulevat pereh­dyt­tä­jältä. ”Lisäksi työkalun käyttö on koettu helpoksi ja sähkö­pos­tiin tulevat muis­tu­tukset ovat käteviä”, Satu lisää. 

”Intron myötä pereh­dytys on saanut meillä uutta huomiota ja kiin­nos­tusta. Siihen panos­te­taan ja koko ilma­piiri pereh­dy­tyksen ympä­rillä on muut­tunut posi­tii­vi­seksi. On ollut myös ilo huomata, miten paljon posi­tii­vista palau­tetta pereh­dy­tys­käy­tän­tömme ovat Intron myötä saaneet. Jatkamme hyvällä fiilik­sellä vies­tintää ja ohjausta työkalun käytön edis­tä­mi­seksi myös jatkossa”, Ekso­tella iloitaan.