Kuvituskuva

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella kuntien järjes­tä­miin ruoka­pal­ve­luihin uudelleenjärjestelyjä

, ,

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen aloit­taessa 1.1.2023 on tapah­tu­massa muutoksia ruoka­pal­ve­lujen järjes­tä­mi­seen Parik­kalan, Raut­järven, Ruoko­lahden ja Savi­tai­pa­leen kunnissa. Suun­ni­tel­missa ollaan pääty­mässä hajaut­ta­maan nykyiset kuntien ruoka­pal­velut kahteen osaan. Edellä mainitut kunnat tuot­tai­sivat oman ruoka­pal­ve­lunsa mm. kouluihin ja päivä­ko­teihin, ja näiden kuntien alueilla hyvin­voin­tia­lueen yksi­köiden ruoka­pal­ve­lujen toteut­ta­minen suun­ni­tel­tai­siin hyvin­voin­tia­lueen ja Saimaan Tuki­pal­velut Oy:n yhteistyönä.

Etelä-Karjalan sosi­aali- ja terveys­piiri (Eksote) on hank­kinut ruoka- ja muita tuki­pal­ve­luita joko Saimaan Tuki­pal­velut Oy:lta (SaTu Oy) tai suoraan niiltä kunnilta, jotka eivät ole osak­kaina SaTu Oy:ssä. Parik­kala, Raut­järvi, Ruoko­lahti ja Savi­tai­pale eivät ole SaTu Oy:n osakas­kuntia. Hankin­ta­lain mukaan kunnilla ei ole nykyi­sillä hallin­to­jär­jes­te­lyillä mahdol­li­suutta tuottaa tuki­pal­ve­luja vuoden­vaih­teessa aloit­ta­valle hyvinvointialueelle. 

Halli­tuksen esitys tuki­pal­ve­lujen myyntiä ja ostoa koskevan siir­ty­mä­ajan osalta on: Hyvin­voin­tialue voi ostaa kunnalta ja kunta myydä hyvin­voin­tia­lu­eelle tuki­pal­ve­luja vuoden 2023 loppuun sen estä­mättä, mitä sääde­tään kunta­lain 126 §:ssä tehtävän hoita­mi­sesta kilpai­lu­ti­lan­teessa mark­ki­noilla, jos kunta on 31. päivänä joulu­kuuta 2022 tuot­tanut tuki­pal­ve­luja sosi­aali- ja tervey­den­huollon tai pelas­tus­toimen palve­luihin liit­tyen ja hankinta alittaa julki­sista hankin­noista ja käyt­tö­oi­keus­so­pi­muk­sista annetun lain 26 §:ssä tarkoi­tetut EU-kynny­sarvot. EU-kynny­sarvon määrä on 215.000 €. Kuntien ruoka­myynnin arvo on yli tuon määrän ja näin ollen siir­ty­mä­aika ei koske ko. kuntia.

Parik­kalan, Raut­järven, Ruoko­lahden ja Savi­tai­pa­leen kunnat ovat selvit­tä­neet vaih­toeh­toja yhteis­työssä VATEn (Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen väliai­kainen valmis­te­lu­toi­mielin), Eksoten ja SaTu Oy:n kanssa tuki­pal­ve­lujen järjes­tä­mi­seksi maakun­nal­li­sesti. Tässä selvi­tys­työssä vaih­toeh­doiksi jäivät 

  • ruoka­pal­ve­luiden järjes­tä­minen siten, että edellä mainitut kunnat olisivat osa SaTu Oy:tä ja kuntien keskus­keit­tiöiden toiminta jatkuisi nykyi­sel­lään tai tarpeen mukaan suun­ni­tel­tai­siin uusi alueel­li­sesti ratio­naa­lisin toimintamalli
  • palvelut järjes­tet­täi­siin nykyi­sellä konsep­tilla ja henki­lös­töllä neljän kunnan ja hyvin­voin­tia­lueen perus­taman uuden yhtiön toimesta
  • yhtei­sistä palve­luista luopu­minen, jolloin hyvin­voin­tia­lueen ja kuntien tuki­pal­velut mukaan lukien ruoka­pal­velut toteut­taisi hyvin­voin­tialue ja kukin kunta itsenäisesti.

Vaih­toeh­toja arvioi­tiin kevään aikana osapuolten väli­sissä kokouk­sissa. Kuntien tavoit­teena ollut palve­lujen järjes­tä­minen maakun­nal­li­sesti osana SaTu Oy:n toimintaa ei näytä toteu­tuvan, koska järjes­tely olisi palk­ka­har­mo­ni­soin­nista johtuen varsin kallis ja tulisi merkit­tä­västi vaikut­ta­maan SaTu Oy:n tarjoa­mien palve­lujen hintaan yhtiön nykyi­sille omis­ta­jille (Lappeen­ranta, Eksote ja Imatra). Toisaalta eril­lisen kuntien ja hyvin­voin­tia­lueen perus­taman uuden yhtiön vaih­toehto toisi myös mittavia lisä­kus­tan­nuksia, eikä ole tarkoi­tuk­sen­mu­kaista perustaa yhtiötä pelkäs­tään tätä tarkoi­tusta varten.

Osapuolet tote­sivat kokouk­ses­saan 23.5.2022 koko­nai­suu­del­taan järke­vim­mäksi vaih­toeh­doksi ruoka­pal­ve­lujen osalta jatka­misen kuntien omalla tuotan­nolla mm. kouluihin ja päivä­ko­teihin. Hyvin­voin­tia­lueen osalta ko. kuntien alueella tapah­tu­vien ruoka­pal­ve­luiden toteutus suun­ni­tel­tai­siin hyvin­voin­tia­lueen ja SaTu Oy:n yhteis­työnä. Tällä tavoin ruoka­huolto kriit­ti­senä tuki­toi­min­tona säilyisi keskei­sim­miltä osil­taan hyvin­voin­tia­lueen ja kunta­sek­torin hallin­nassa. Koronan opetukset ja kansain­vä­linen tilanne huomioiden tämä on tärkeää ja nyt sovittu toimin­ta­malli säilyt­täisi tämän ohjauksen erit­täin hyvin.

Järjes­telyn myötä Eksoten tai Etelä-Karjalan pelas­tus­lai­toksen tuki­pal­ve­lu­teh­tä­vissä työs­ken­te­levät henkilöt siir­tyvät Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen palve­luk­seen, jos henkilön tosia­sial­li­sista työteh­tä­vistä vähin­tään puolet on kunnan sosi­aali- tai tervey­den­huollon tai pelas­tus­toimen tuki­teh­täviä, kuten keski­tetty ruokahuolto.

Kyseisten henki­löiden yksi­löi­mi­seksi henki­löstöä luovut­ta­vissa kunnissa käyn­nis­te­tään yhteis­toi­min­ta­neu­vot­telut, joissa määri­tel­lään ja yksi­löi­dään hyvin­voin­tia­lu­eelle siir­tyvät henkilöt. Siir­ty­vien henki­löiden yksi­löinti saate­taan vastaa­not­tavan orga­ni­saa­tion (Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen) yt-neuvot­te­lujen osaksi mahdol­li­simman pian. Selvitys siir­ty­vistä henki­löistä toimi­te­taan hyvin­voin­tia­lu­eelle kesä­kuun 2022 loppuun mennessä.

Lisä­tie­toja antavat

Etelä-Karjalan hyvinvointialue muodostuu jo pitkään yhteistyötä tehneistä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksotesta ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksesta. Vuoden 2023 alusta lähtien perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille. Eksote on järjestänyt maakunnan erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon, vanhusten palvelut sekä perhe- ja sosiaalipalvelut jo vuodesta 2010.  Etelä-Karjalan hyvinvointialue toimii Etelä-Karjalan maakunnan alueella, jossa asuu lähes 127.000 asukasta. Etelä-Karjalan maakunnan muodostavat Imatran, Lappeenrannan, Lemin, Luumäen, Parikkalan, Rautjärven, Ruokolahden, Savitaipaleen ja Taipalsaaren kunnat.