Kuvassa taustalla ihmiset keskustelevat ja kuvan päällä on värikkäiden puhekuplien lisäksi yhtä puhekuplaa klikkaava sormi.

Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue: Järjestöt mukana hyvin­voin­tia­lueen strategiatyössä

, ,
Kuvassa taustalla ihmiset keskustelevat ja kuvan päällä on värikkäiden puhekuplien lisäksi yhtä puhekuplaa klikkaava sormi.

Etelä-Karjalan pelas­tus­lai­tok­sesta ja Ekso­testa muodos­tuva Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue aloittaa vuoden 2023 alusta. Parhail­laan työs­te­tään hyvin­voin­tia­lueen stra­te­gia­ko­ko­nai­suutta, johon kuuluu hyvin­voin­tia­lue­stra­tegia, sote-palve­lustra­tegia, pelas­tus­toimen palve­lu­ta­so­päätös ja muun muassa stra­te­gioita toteut­tava osal­li­suus­oh­jelma. Stra­te­gian ytimessä on yhteinen tahto­tila Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen tule­vai­suu­desta – mikä meille on tärkeää ja missä haluamme onnistua. Kevään 2022 aikana stra­te­gia­ko­ko­nai­suutta työs­te­tään eri tavoin yhdessä henki­löstön, asuk­kaiden, alue­val­tuu­tet­tujen ja eri yhteis­työ­kump­pa­nien kanssa.

Järjes­töjen stra­te­giail­lassa tiis­taina 19.4.2022 keskus­tel­tiin etelä­kar­ja­laisten järjes­töjen kanssa, miten asiat ovat nyt, mitä tulisi parantaa ja miten voidaan yhteis­työssä vastata sote-uudis­tuksen tavoitteisiin. 

Tavoit­teena on

  • edistää asuk­kaiden hyvin­vointia, terveyttä ja turval­li­suutta ja kaventaa hyvin­vointi- ja terveyseroja,
  • turvata yhden­ver­taiset, saatavat ja saavu­tet­tavat palvelut (erityi­sesti perustasolla)
  • vahvistaa asuk­kaiden osal­li­suus- ja vaiku­tus­mah­dol­li­suuksia sekä
  • vastata yhteis­kun­nal­listen muutosten muka­naan tuomin haas­tei­siin (mm. väestön ikään­ty­minen, yksi­näi­syys, turvattomuus)

Etelä-Karjalan vahvuuk­sina koet­tiin järjes­töjen aktii­vinen ja moni­puo­linen toiminta sekä välitön ja hyvä yhteistyö niin järjes­töjen kesken kuin julkisten toimi­joiden kanssa. Maakun­nassa on jo olemassa yhteis­työtä tukevia raken­teita ja verkos­toja, kuten Etelä-Karjalan maakun­nal­linen järjes­töjen kumppanuuspöytä.

Järjestöt toivat esiin, että heillä on suora kontak­ti­pinta asiak­kai­siin ja herk­kyyttä tunnistaa asia­kas­tar­peita. Järjestöt ovat oman asia­kas­jouk­konsa asian­tun­ti­joita. Mahdol­li­suuk­sina nähtiinkin muun muassa järjes­töjen asian­tun­te­muksen parempi hyödyn­tä­minen ja käyt­töön­otto sekä järjes­töjen mukaan otta­minen palve­lu­pol­kujen kehit­tä­mi­seen ja hoitoketjuajatteluun.

Kehi­tet­tävää koet­tiin olevan tiedot­ta­mi­sessa ja vies­tin­nässä niin kuntien alueella kuin koko hyvin­voin­tia­lu­eel­lakin. Yhteistä alustaa tarvit­tai­siin järjes­tö­tiedon löyty­mi­seen. Mistä asiakas löytää järjes­tö­tiedon ja miten palve­luoh­jaus järjes­töjen pariin saadaan vahvem­maksi? Järjestöt perään­kuu­lut­tivat asiakas- ja asukas­läh­töistä kehit­tä­mistä. Järjestöt toimivat erilaisten potilas‑, asiakas- ja asukas­ryh­mien ääni­tor­vena. Järjes­töillä on suora kontak­ti­pinta asiak­kai­siin ja tunnis­tavat erilaisia asiakastarpeita.

Lämmin kiitos kaikille 25 tilai­suu­teen osal­lis­tu­neelle järjes­tö­toi­mi­jalle hyvästä keskustelusta!

Tilai­suuden materiaalit:

Lisä­tie­toja:​  

Heini Maijanen
Muutos­koor­di­naat­tori 
Etelä-Karjalan hyvin­voin­tialue
p. +358 40 5647145  
heini.maijanen@eksote-fi