Uudet Eksote.fi-verkkosivut julkais­tiin 29.3.2022

, ,

Etelä-Karjalan sosi­aali- ja terveys­piiri Eksoten uusi verk­ko­si­vusto on julkaistu tänään. Asia­kas­nä­kö­kulma on pidetty mukana Eksoten verk­ko­si­vujen kehi­tyksen kaikissa vaiheissa. Asia­kas­oh­jausta paran­ne­taan etenkin digi­pal­ve­luiden osalta.

Eksoten verk­ko­sivu-uudis­tuksen tavoit­teena on ollut toteuttaa asia­kas­läh­töiset verk­ko­sivut, jotta tiedon löytä­minen on asiak­kaalle helppoa ja selkeää.

–  Verk­ko­si­vumme on luotu vuonna 2016 orga­ni­saa­tion lähtö­koh­dista. Nyt vaih­damme julkai­su­jär­jes­telmän lisäksi näkö­kulmaa. Sivuston sisältö tuote­taan asiak­kaita varten ja haluamme kehittää sivustoa jatku­vasti asia­kas­pa­laut­teen perus­teella, kertoo Eksoten va. vies­tin­tä­joh­taja Minna Helle.

Eksoten verk­ko­sivu-uudis­tuk­sessa käyt­tä­jä­ko­ke­muksen huomiointia ja käyt­tö­liit­ty­mä­suun­nit­telua on toteu­tettu moni­puo­lisin keinoin. Asiak­kaat ja työn­te­kijät ovat pääs­seet viimeisen vuoden aikana osal­lis­tu­maan verk­ko­si­vus­to­uu­dis­tuk­seen kyse­lyjen, työpa­jojen, haas­tat­te­luiden sekä testauksen kautta.

Saavu­tet­ta­vuu­teen kiin­ni­tetty erityistä huomiota

Edel­listen verk­ko­si­vujen julkaisun jälkeen ovat muut­tu­neet niin saavu­tet­ta­vuutta koskevat lait kuin ymmärrys käyt­tä­jä­ko­ke­muksen merkityksestä.

– Ihmi­sillä on hyvin erilaisia kykyjä ja mahdol­li­suuksia käyttää verk­ko­pal­ve­luja. Meille on tärkeää julkisia palve­luja tarjoa­vana orga­ni­saa­tiona ottaa tämä huomioon, painottaa Helle.

Eksoten verk­ko­si­vuilla käy arkisin noin 6 000–10 000 eri käyt­täjää. Viikon­lop­puisin on hiljai­sempaa, mutta silloinkin sivus­tolla on kävi­jöitä noin 2 000.

– Analy­tiikan perus­teella asiak­kaat käyt­tävät Eksote.fi-sivustoa enim­mäk­seen mobii­li­lait­teilla. Suun­nit­te­lussa on nyt otettu huomioon myös mobii­li­nä­kö­kulma, kertoo Helle.

Loppu­tu­lok­sena yksin­ker­tainen ja selkeä kokonaisuus

Uusien verk­ko­si­vujen myötä myös etävas­taa­no­tolle osal­lis­tu­minen helpottuu. Jatkossa vara­tuille etävas­taan­ot­toa­joille pääsee suoraan Eksoten verk­ko­si­vuilta. Eksoten ammat­ti­laiset tarjoavat aikaa vara­tessa joko normaalia vastaan­ot­toaikaa tai etävas­taan­ottoa, riip­puen tilan­teesta ja siitä missä yksi­kössä etävas­taan­ot­toja tehdään.

Uusiu­tu­villa verk­ko­si­vuilla halu­taan helpottaa asiak­kaan ohjau­tu­mista oikea-aikai­sesti oikeiden palve­luiden piiriin. Hyvin­voinnin ja terveyden edis­tä­minen on edul­li­sempaa, kuin korjaa­vien palve­luiden tuotanto myöhemmin.
– On kaik­kien etu, mikäli tilan­teet eivät pitkity. Verk­ko­pal­ve­lui­demme avulla tuomme tukea, apua ja palve­lui­tamme aiempaa paremmin asiak­kaiden luokse, sanoo Eksoten vt. toimi­tus­joh­taja Santtu Niemi.

– Verk­ko­si­vujen sisältöä ei enää luoki­tella puhtaasti sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luihin, sillä ammat­ti­lai­semme auttavat hoidon- ja palve­lun­tar­peen arvioin­nissa. Asiak­kailla on tarpeita ja meiltä saa tukea ja palve­luita, muis­tuttaa Niemi.

Verk­ko­si­vusto on raken­nettu palve­le­maan myös Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­luetta. Nyt julkaistu sivusto on raken­nettu siten, että se voidaan muuttaa vuoden vaih­teessa hyvin­voin­tia­lueen verkkosivustoksi.