Kuvassa hoitaja ja lääkäri tutkivat vastaanottohuoneessa asiakastietoja paperista.

Yhteinen tule­vai­suus – Eksoten hyvin­voin­ti­blogi: Hyvän palvelun takana on laadukas ja ajan­ta­sainen tieto

, , ,
Kuvassa hoitaja ja lääkäri tutkivat vastaanottohuoneessa asiakastietoja paperista.

Tiedätkö, miksi hoitaja, lääkäri, sosi­aa­li­työn­te­kijä tai puhe­te­ra­peutti kirjaa tieto­jasi tieto­ko­neelle käyn­tisi tai puhe­lusi yhtey­dessä? Tai mihin sosi­aali- ja tervey­den­huol­lossa kirjat­tuja tietoja käyte­tään, ja miten niitä käsi­tel­lään? Oletko käyt­tänyt Eksoten asioin­ti­pal­velua, luetko tieto­jasi Omakan­nasta? Arvelen, että useimmat meistä kyllä ymmär­tävät tietojen kirjaa­misen ja käsit­telyn tarpeel­li­suuden hyvin, kun teemme hoito- ja palve­lusuun­ni­telmaa tai uusimme reseptiä. Se, mikä meille kansa­lai­sina ei niin helposti kuiten­kaan näy, on kirjatun ja olemassa olevan tiedon hyödyn­tä­minen ns. kone­pellin alla. 

Etelä-Karjalan sote-uudis­tuksen ”Joukkuepeliä”-rakenneuudistushankkeessa on tehty noin 1,5 vuoden ajan laaja-alaista kehi­tys­työtä, jossa yhtei­senä teemana on tieto ja sen hyödyn­tä­minen. Hank­keessa on suun­ni­teltu nykyisten toimi­joiden; Eksoten ja Etelä-Karjalan pelas­tus­lai­toksen hallin­nol­lista siir­tymää samaan orga­ni­saa­tioon, Etelä-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eelle. Lisäksi tiedolla johta­misen ja tiedon hyödyn­tä­misen edel­ly­tyksiä on paran­nettu muun muassa otta­malla käyt­töön tietoal­las­tek­no­lo­giaa, teke­mällä asiakas- ja poti­las­koh­taista suori­te­las­kentaa ja kehit­tä­mällä datan laatua esimer­kiksi yhden­mu­kais­ta­malla kirjaa­mis­oh­jeis­tuksia ja koulut­ta­malla henkilöstöä. 

Hank­keessa on kehi­tetty, testattu ja otettu käyt­töön erilaisia sosi­aali- ja tervey­den­huollon arjessa tarpeel­li­seksi tunnis­tet­tuja digi­rat­kai­suja, joista esimer­kiksi Omaolon palvelut ja robotin lähet­tämät kirjeet kaikille 55-vuotiaille etelä­kar­ja­lai­sille voivat olla sinulle jo tuttuja. Koti­käyn­neillä Eksoten ammat­ti­lainen on loka­kuusta lähtien voinut tehdä kans­sasi kodin turval­li­suusar­vioinnin. Se on osa laajempaa toimin­ta­ky­ky­ar­viointia, jonka apuvä­li­neenä ammat­ti­lai­sella on käytös­sään toimintakykymobiili. 

Digi- ja tekno­lo­gia­tuot­teiden hyödyn­tä­minen perustuu olemassa olevaan, digi­muo­dossa olevaan tietoon, eli dataan. Data syntyy jokaisen asiakas- tai poti­las­kon­taktin yhtey­dessä, ammat­ti­laisen, mutta toivot­ta­vasti tule­vai­suu­dessa nykyistä useammin myös asiak­kaan ja poti­laan itsensä kirjaa­mana. Tämä data on tärkeä pääoma meille sote-toimi­joille ja hyvin­voin­tia­lu­eella yhdessä pelas­tus­lai­toksen kanssa voimme dataa tarkas­te­le­malla parantaa myös alueemme asuk­kaiden palve­luja, hyvin­vointia ja turvallisuutta. 

Mitä tämä käytän­nössä tarkoittaa? 

Tiedon­hal­linnan kehit­tä­mi­sellä tavoit­te­lemme ennen kaikkea sitä, että asiakas tai potilas saa oikea-aikai­sesti apua ja palve­luja, joita hän tarvitsee. Oikea tieto on saata­villa silloin, kun asia­kasta tai poti­lasta palvel­laan. Tavoit­te­lemme, että asiak­kaiden ja läheisten osal­li­suus toteutuu entistä paremmin palve­lujen tai hoidon suun­nit­te­lusta alkaen aina toteu­tuk­seen asti, myös digisti. Julkisen sektorin sosiaali‑, terveys- ja turval­li­suus­pal­ve­luiden tulee olla saata­villa kaikille tarvit­se­ville ja siksi tarvit­semme tietoa sekä palve­lu­tuo­tannon nyky­ti­lan­teesta että tule­vista tarpeista. 

Palve­luis­samme oikea-aikai­suus tarkoittaa sitä, että saat tarvit­se­masi avun suju­vasti ja tiedät, kuka asiaasi hoitaa. Se tarkoittaa sitä, että voimme tietoi­hisi perus­tuen havaita tiet­tyjä riski­te­ki­jöitä ja pohtia yhdessä, miten itse voit hoitaa terveyt­täsi ja huolehtia hyvin­voin­nis­tasi tai minkä­laiset palvelut sinua parhaiten auttavat. 

Olemme tunnis­ta­neet, että sosi­aali- ja tervey­den­huollon palve­luissa tehdään paljon pääl­lek­käistä kirjaa­mista.  Asiak­kaana voit ajatella, että joudut kerto­maan saman tarinan aina uudel­leen ja koet, että tilan­tee­seesi ei ole pereh­dytty riit­tä­västi. Haluamme poistaa tätä hukka­käyntiä ja tehostaa olemassa olevan tiedon käyttöä kehit­tä­mällä palve­luihin muun muassa eri tieto­läh­teistä tietoja poimivia koos­te­nä­kymiä ja ennus­te­mal­leja sekä toimin­na­noh­jausta, joka selkiyttää ammat­ti­laisten välistä rooli­tusta ja vastuita. 

Miten minun tieto­jani hyödyn­ne­tään ja käsitellään? 

Erilaiset asiakas- ja poti­las­ryhmät kulkevat erilai­silla palve­lu­po­luilla ja tarvit­sevat erilaisten ammat­ti­laisten asian­tun­te­musta. Voimme tarkas­tella sekä poti­las­tie­to­re­kis­te­riin että sosi­aa­li­huollon asia­kas­tie­to­re­kis­te­riin kirjat­tuihin tietoihin perus­tuen eri asiakas- ja poti­las­seg­ment­tien ja tarvit­taessa koko alueemme väes­tö­tason sote-palve­lujen käyttöä ja niiden kustan­nuksia. Osal­taan tämä tieto auttaa ratkai­se­maan palve­lu­pol­kujen ongel­ma­kohtia. 
Voimme jo nyt tarvear­voin­tiin perus­tuen tarjota luotet­tavaa etäpal­velua ihmisten koti­soh­ville ja sujuvan palve­lu­ko­ke­muksen Etelä-Karjalan joka kolk­kaan. Palvelua kohden­ta­malla saadaan parempaa vaikut­ta­vuutta! Edel­leen perin­tei­sellä vastaa­no­tolla hoide­taan fyysistä tutki­mista vaativat vaivat. Uuden tekno­lo­gian myötä saamme dataan perus­tuen palve­lu­polut ja niiden solmu­kohdat entistä paremmin näky­viin. Esimer­kiksi teko­älyn avulla voimme tunnistaa tiet­tyjä riskejä tai ei-toivot­tuja pääte­pis­teitä riit­tävän varhai­sessa vaiheessa. Olemme tämän vuoden aikana testan­neet kahta teko­ä­ly­poh­jaista ennus­te­mal­li­rat­kaisua ja saatujen koke­muk­sien perus­teella haluamme jatkaa tätä kehi­tys­työtä edelleen. 

Laki sosi­aali- ja tervey­den­huollon tietojen tois­si­jai­sesta käytöstä mahdol­listaa ja raamittaa orga­ni­saa­tion tiedolla johta­mista ja datan hyödyn­tä­mistä palve­lujen seuran­nassa ja kehit­tä­mi­sessä. Tämä tapahtuu rekis­te­reihin kirjat­tuun dataan perus­tuen. Lain mukai­sesti on mahdol­li­suus hyödyntää ensi­si­jai­seen käyt­tö­tar­koi­tuk­seen, siis asiakas- ja poti­las­työhön, kirjattua tietoa tieto­joh­ta­mi­seen, mutta myös tieteel­li­seen tutki­muk­seen, kehit­tämis- ja inno­vaa­tio­toi­min­taan sekä viran­omai­soh­jauk­seen ja ‑valvon­taan. Lain mukai­sesti toimi­malla turvaamme yksilön luot­ta­muk­sen­suojaa sekä oikeuksia ja vapauksia henki­lö­tie­toja käsiteltäessä. 

Tieto­suoja-asiat ovat sosi­aali- ja tervey­den­huol­lossa ammat­ti­laisten selkä­ran­kaan jo opin­tojen aikana istu­tet­tuja. Soten tieto­jär­jes­tel­mien tulee olla turval­lisia ja ammat­ti­laisten tulee ymmärtää, mitä tietoja voi käsi­tellä ja millä perus­teilla. Jouk­kue­peliä-hank­keen aikana olemme tuot­ta­neet henki­lös­tölle erityi­sesti laaja-alaisten sote-tietojen käsit­te­lyyn ohjeita, koulu­tusta ja teknisen lupa­ky­selyn. Lisäksi olemme varmis­ta­neet, että käyt­tä­mämme tieto­jär­jes­telmät ovat tieto­tur­vao­mi­nai­suuk­sil­taan edel­ly­tyk­sien mukaisia ja tallen­tavat tietojen käsit­telyn lokeihin. Massa­tason tietoja tarkas­tel­taessa yksilön tieto­suoja turva­taan erilaisin keinoin, esimer­kiksi anony­mi­soi­malla ja pseu­do­ny­mi­soi­malla käytet­tävää dataa. 

Etelä-Karjalan alueen sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luiden sekä pelas­tus­toimen palve­luiden tarvetta ja tren­di­ke­hi­tystä on jo pitkään arvioitu olemassa olevaan dataan perus­tuen. Hyvin­voin­tia­lueiden toiminnan alkaessa 2023 alueemme sote-palve­luiden rahoitus tulee perus­tu­maan sosi­aali- ja tervey­den­huollon sote-palve­lu­tar­ve­ker­toi­meen, joka laske­taan eri rekis­te­reissä oleviin tietoihin pohjau­tuen. Rekis­te­reihin tiedot päätyvät pääosin ammat­ti­laisten kirjausten ja tieto­jär­jes­tel­mien kautta. 

Kun seuraavan kerran tarvitset palve­lui­tamme, ymmärrät toivot­ta­vasti paremmin, miksi tieto­jasi kirja­taan tieto­jär­jes­tel­mään. Jos tieto­jesi kirjaa­minen ja käyttö mieti­tyt­tävät, kysy asiasta rohkeasti asiaasi hoita­valta ammat­ti­lai­selta. Kerromme mielel­lämme lisää! 

Kaisa Pesonen 
Eksoten projek­ti­pääl­likkö Jouk­kue­peliä-hanke,
Etelä-Karjalan sote-raken­ne­uu­distus